آمار های نیشابور بعد از اتمام کرونا اعلام خواهد شد!
آمار های نیشابور بعد از اتمام کرونا اعلام خواهد شد!
در حالی که آمار و اطلاعات مربوط به حوزه ثبت احوال نظیر تعداد ولادت ها، فوتی ها، ازدواج، طلاق و... از پارامتر های مهم سنجش بسیاری از موضوعات اجتماعی نظیر کاهش جمعیت جوان، نرخ ازدواج، فرزند آوری و مسائلی از این دست می باشد که می تواند کارشناسان و پزوهشگران را در بهبود شرایط آن یاری کند اداره ثبت احوال نیشابور در اقدامی عجیب از ارائه این اطلاعات در پی درخواست خاتون شرق سر باز زد.

در گذشته ثبت امور مربوط به ولادت و ازدواج در ایران به صورت سنتی با مراجعه به روحانیون و ریش‌سفیدان قوم انجام می‌گرفت و ثبت اسامی افراد خاندان و اولاد جدید برای مشخص بودن نسبت افراد با یکدیگر و تاریخ تولد و وفاتشان در پشت جلد قرآن یا در برگه‌هایی به نام شجره‌نامه‌ امری رایج بود.


این شجره‌نامه‌ یا تبارنامه‌ها نسل به نسل در خاندان حفظ می‌شد و هرچند ممکن بود حاوی اطلاعات دقیقی نباشد ولی ارزشمند محسوب می‌گردید.
تاریخچه ثبت احوال به صورت یکپارچه و منسجم در جهان به قرن نوزدهم بازمی‌گردد تا آنکه در ۲۰ آذر ماه ۱۲۹۷ خورشیدی مقررات تشکیل اداره سجل احوال در وزارت کشور تهیه و نخستین شناسنامه برای دختری به نام فاطمه ایرانی در سوم دی ماه همان سال صادر شد و از سال ۱۳۰۴ شمسی دریافت شناسنامه برای کلیه شهروندان اجباری گردید.
اداره کل احصائیه و سجل احوال تشکیل شد که بعدها به اداره کل آمار و ثبت احوال و در سال ۱۳۵۵ به سازمان ثبت احوال کشور تغییر نام داد.


از جمله وظایفی که برای این اداره تعریف شده ثبت تولد و صدور شناسنامه، ثبت مرگ و صدور گواهی وفات و ثبت ازدواج و طلاق است.
در سامانه سازمان ثبت احوال کشور آمده است: …به دلیل گستردگی وظایف قانونی “سازمان ثبت احوال کشور” در اقصی نقاط کشور به ارائه خدمات مشغول بوده و یکی از مراجعه‌ترین سازمان دولتی است.
از سوی دیگر درجه اهمیت آمار و اطلاعات این اداره نقش مهمی در تنظیم سیاست‌های راهبردی نظام برای آینده بر مبنای نرخ کاهش یا افزایش میزان تولد، فوتی‌، طلاق و ازدواج در جامعه دارد و کاهش یا افزایش هر کدام از این پارامترها می‌تواند نقشی تعیین کننده در حفظ ترکیب جمعیت کشور و برزو و ظهور مسائل اجتماعی مختلف داشته باشد.
کاهش جمعیت جوان کشور و میزان فرزندآوری، افزایش سن ازدواج، کاهش میزان ازدواج و افزایش طلاق هر کدام زنگ خطری است که مورد توجه سیاست‌مداران قرار دارد و داده‌های اداره ثبت احوال در این حوزه می‌تواند تصویری روشن از وضعیت موجود ارائه دهد.
انتشار این اطلاعات منبع مهمی برای محققان، پژوهش‌گران و سازمان‌های مردم نهاد فعال در این حوزه است که نقش مهمی در اجرای موفق سیاست‌های نظام دارند.
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در ۱۹ اردیبهشت ۹۹ با اعلام انتشار آمار فوت و تولد زمستان ۹۸ گفت: تمام آمار فوت و ولادت سال ۱۳۹۸ بر اساس روال قبلی بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی ثبت احوال کشور منتشر شد و در دسترس همگان قرار دارد.
با مراجعه به سامانه سازمان ثبت احوال آمار فوت، ولادت، طلاق و ازدواج به تفکیک هر استان ارائه شده که حاوی اطلاعات ارزشمندی برای تحلیل و بررسی است. به عنوان مثال با نگاهی اجمالی به آمار استان خراسان رضوی شاهد کاهش آمار فوتی ها از حدود ۳۵ هزار به ۳۱ هزار و همچنین کاهش ولادت از حدود ۱۲۱ هزار به ۱۱۶ هزار طی سالهای ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۸ هستیم.
اما در این سامانه آمار طلاق و ازدواج تنها از سالهای ۹۲ تا ۹۷ موجود است که میزان طلاق طی این سالهای از حدود ۱۸ هزار مورد تغییر چندانی نداشته ولی با کاهش معنادار ازدواج از حدود ۷۴ هزار به ۴۹ هزار طی این سالها مواجه هستیم.


از آنجا که هدف از این گزارش ارائه اطلاعاتی در این خصوص از شهرستان نیشابور بود رسانه خاتون شرق در راستای ایفای تعهدات اجتماعی خود و ارائه اطلاعات شفاف به شهروندان درباره آخرین وضعیت شهرستان در این حوزه به سراغ اداره ثبت احوال نیشابور رفت.

آمار تکمیلی بعد از اتمام کرونا اعلام خواهد شد
به گزارش خبرنگار خاتون شرق رئیس اداره ثبت احوال نیشابور در ابتدا علیرغم هماهنگی‌های انجام شده از سوی مدیر مسئول خاتون شرق حاضر به همکاری نمی‌شود و با تاکید بر اینکه “برای من مسئولیت دارد” خواستار ارائه معرفی‌نامه رسمی می‌شود.
روز بعد پس از مراجعه مجدد خبرنگار خاتون شرق با معرفی‌نامه رسمی رییس اداره ثبت احوال خبرنگار خاتون شرق را به بخش بایگانی راهنمایی می‌کند که مسئول این بخش نیز در جواب درخواست همکاری خبرنگار ارائه اطلاعات را به روز بعد ساعت ۱۲ و نیم‌ موکول می‌کند.
در سومین روز از مراجعه خبرنگار خاتون شرق مسئول بخش مربوطه با وجود مراجعات مکرر، ارائه معرفی‌نامه رسمی و درخواست همکاری اعلام می‌کند: “اطلاعات و آمار تکمیلی بعد از اتمام بیماری کرونا اعلام خواهد شد”!!!
این در حالی است که علیرضا قامتی فرماندار نیشابور در اولین جلسه شورای اداری نیشابور در سال ۹۹ به شدت از عدم پاسخ‌گویی برخی مسئولان انتقاد کرد و منوط کردن همه درخواست‌ها و جواب‌ها را به کسب تکلیف از مرکز استان شایسته شان و جایگاه یک مدیر در نیشابور ندانست.
داود کوشکی رئیس اداره ثبت احوال نیشابور که پیش از این در تربت جام و چناران مشغول به کار بوده حدود هشت سال است ریاست اداره ثبت احوال نیشابور را بر عهده دارد.

  • منبع خبر : خاتون شرق