آیا امسال کرونا و آنفولانزا پاییز مرگباری می سازند؟
آیا امسال کرونا و آنفولانزا پاییز مرگباری می سازند؟
ویروس کرونا میهمان شوم ناخوانده ای است که از زمستان سال گذشته همه جهان را گرفتار کرده و شاید کمتر کسی گمان می کرد به پاییزامسال هم برسد. به همین بهانه نشریه خاتون شرق با همکاری انجمن فرهنگی کتاب پرواز سیمرغ و انجمن نویسندگان و پژوهشگران ابرشهر لایو اینستاگرامی با دکتر امیررضا بیک محمدی انجام داد که مشروح آن را ر ادامه می خوانید.


پاییز موسم همیشگی بروز بیمار‌های فصل سرما مثل آنفلوانزا است. بیماری که آرام و بی‌سروصدا هرساله میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان مبتلا می‌کند و هزاران نفر را هم به کشتن می‌دهد اما خطرش آن‌قدر‌ها جدی نبود و با کمی مراقبت و یک واکسن می‌شد از شرش خلاص شد.
اما امسال با حضور کرونا قضیه فرق می‌کند و موجب بوجود آمدن این سوال می شود که هم‌زمانی آنفلوانزا و کرونا در فصل بازگشایی مدارس چه خطراتی دارد؟
دکترامیررضا بیک محمدی متخصص بیماری های عفونی و فوکال پوینت کرونا ویروس در بیمارستان ۲۲ بهمن نیشابور در پخش زنده اینستاگرامی نشریه خاتون شرق در این باره گفت: قطعا ما شاهد پیک سومی از کرونا به دلیل هم زمانی وقوع کرونا و آنفولانزا و بازگشایی مدارس خواهیم بود که می تواند خطرناک باشد و هنوز هم موثرترین راه پیشگیری از ابتلا به کرونا شستشوی دستها، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی است.
وی در خصوص علایم کرونا ویروس درحال حاضردر افراد و به خصوص کودکان اظهار داشت: ما دو پیک قبلی این ویروس را پشت سر گذاشتیم که درپیک اول بی حالی و تب و درپیک دوم علایم گوارشی همراه با ازدست دادن حس بویایی و چشایی از علایم ابتلا بود که این علایم در اطفال هم یکسان است اما باید توجه داشت رفتار این ویروس تغییر کرده و سایر اعضای بدن را هم مورد حمله قرار می دهد.

کرونا از دام به انسان منتقل می‌شود


وی درباره امکان سرایت کرونا از دام و حیوانات به انسان گفت: امکان انتقال بیماری بین حیوانات وانسان وجود دارد اما گزارش ها در این زمینه بسیار کم بوده واین شامل حیوانات خانگی هم می شود ولی آنچه درزنجیره انتقال این ویروس نگران کننده است انتقال آن از طریق انسان به انسان است.
وی درباره اینکه باتوجه به نزدیک شدن فصل پاییز و شیوع آنفولانزا چه کسانی باید واکسن آنفولانزا را تزریق کنند و چه کسانی منع می شوند خاطرنشان کرد: استفاده از واکسن آنفولانزا برای افراد بالای ۶۵سال،کودکان زیر پنج سال، آن دسته از افرادی که به بیماری زمینه ای و خاصی مبتلا هستند، مادران باردار و افرادی که کوروتن مصرف می کنند و همچنین افرادی که دارای اضافه وزن خطرناک هستند به شدت توصیه می شود ولی اگر فردی درسال های پیش بعد از استفاده ازاین واکسن بدنش حساسیت نشان داده و یا درفاز فعال بیماری تب دار هستند نباید این واکسن را بزنند.

دکتر بیک محمدی درباره هم زمانی کرونا و آنفولانزا یادآور شد: به هر صورت ماه هایی درپیش داریم که دوبیماری ویروسی در جامعه شیوع پیدا می کند که از نظر علایم بسیار شبیه هم هستندو همین کار کادر درمان را دشوارتر می کند اما افرادی که باعلایم مشابه به مراکز درمانی مراجعه کنند قطعا اگر علایم شان با از دست دادن حس بویایی و چشایی همراه باشد ما را به سمت صددرصدی تشخیص کرونا سوق می دهد ولی اگر باعلایمی مانند آب ریزش بینی باشند تشخیص ما به سمت آنفولانزا است.

مناسب ترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا اواخر شهریور است

وی درباره مناسب ترین زمان استفاده از واکسن آنفولانزا گفت: باتوجه به اینکه شیوع این بیماری درپاییز و زمستان است اواخر شهریور و اوایل مهرماه مناسب ترین زمان استفاده از واکسن آنفولانزا است.
وی در خصوص اینکه آیا تاکنون درباره ابتلای هم زمان به کرونا و آنفولانزا گزارش شده است اظهار داشت: با توجه به اینکه امسال برای نخستین بار شاهد همزمانی کرونا و آنفولانزا هستیم تا کنون چنین گزارشی مشاهده نشده اما نکته مهم این است که مصونیت نسبی افرادی که به کرونا مبتلا شده اند یک الی سه ماه است و نمی توان از این که دیگر به کرونا یا آنفولانزا مبتلا نمی شوند اطمینان داشت تنها ممکن است در صورت ابتلای مجدد واکنش بدن خفیف تر باشد.
وی در باره واکسن کرونا گفت: به گزارش سازمان بهداشت جهانی از ماه آینده میلادی این واکسن ارایه می شود که با توجه به ماهیت این ویروس در پیشگیری کامل از کرونا چندان امیدبخش نخواهد بود و به احتمال زیاد تنها قادر به کاهش شدت عوارض بیماری در ابتلا است و فقط افرادی که از این واکسن استفاده کنند کمتر تحت تاثیر عوامل کشنده این ویروس خواهند بود البته بازهم برای گروه های پرخطر غنیمت است ولی تا زمانی که دارویی کشف نشود امیدی نیست.

این متخصص بیماری های عفونی درباره بازگشایی مدارس گفت: ما با این موضوع مخالف بوده و هستیم زیرا هرچقدر هم دانش آموزان از ماسک استفاده کنند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند بازهم درخطر هستند و هفته گذشته بیمارانی از کادر آموزش را داشتیم.
چیزی که مهم است انتقال این ویروس از طریق دانش آموزان سنین پایین تر به افراد بالغ خانواده است و همین خودش زنگ خطری است برای پیک چهارم این بیماری و تا به امروز اطفال کمتر در معرض خطر این بیماری بودند اما با بازگشایی مدارس این موضوع کاملا فرق کرده است.
دکتر بیک محمدی در پاسخ به این سوال که از زمانی که فرد مبتلا به کرونا بهبود پیدا می کند تا چه زمانی دیگر ناقل این بیماری نیست بیان کرد: بطور میانگین تا ۱۴ روز قدرت انتقال وجود دارد اما دراین میانگین هم بستگی به شرایط بدنی، علایم و فرد مبتلا دارد و اگر دربیمارستان بستری شده باشد به این مدت زمان افزوده می شود.
وی در خصوص وضعیت فعلی شهرستان نیشابور گفت: درحال حاضر شیوع کرونا قابل کنترل و خفیف است ولی هنوز هم شاهد موارد ابتلا و بستری هستیم هرچند تعداد این موارد کم است ولی نباید آن را ساده گرفته و غافل شویم.
وی در پاسخ به سوال یکی از مخاطبان خاتون شرق درباره تاثیر طب گیاهی برای درمان کرونا گفت: طب گیاهی تاثیری بر تکثیر ویروس ندارد ولی قطعا می تواند در سه تا پنج روز اول درقسمت هایی ازعلایم بیماری التیام بخش باشد و اگر فردی سابقه سنگ کلیه ندارد می تواند از ویتامین سی با دوز بالا استفاده کند و همینطور کسانی که نقص ویتامین دی دارند می توانند مصرف روزانه و هفتگی داشته باشند.
وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: الکل و مواد مخدر هیچ تاثیری برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری ندارد و حتی مصرف آن برای بهبودی ازاین بیماری با عواقب جبران ناپذیری همراه است و درسالمندان هم به واسطه افزایش سن سلولی این قشر در معرض خطر بیشتری قراردارند پس توصیه می شود افراد مسن تردد های خودرا به حداقل رسانده و پروتکل های بهداشتی را با وسواس بیشتری رعایت کنند.