اولویت ما در نیشابور انتخاب مدیران بومی است
اولویت ما در نیشابور انتخاب مدیران بومی است
فرماندار نیشابور گفت: اولویت ما در انتصاب مدیران بومی بودن آن ها است و اگر در مواردی خلاف این مورد اتفاق می افتد به دلیل عدم امکان حضور فرد بومی به دلایل مختلف در راس آن نهاد است.

علیرضا قامتی چهارشنبه در آستانه هفته دولت در نشست خبری با خبرنگاران افزود: امسال طی هفته دولت در این شهرستان سه هزار و ۱۱۲ میلیارد ریال طرح عمرانی و اشتغال‌زائی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی بیان کرد: از این میزان ۱۱۰ مورد در قالب طرح‌های عمرانی با یک هزار و ۴۱۶ میلیارد ریال اعتبار و ایجاد سه هزار و ۷۸۷ فرصت شغلی در بخش‌های صنعتی، کشاورزی، خدماتی و خانگی با اعتبار یک هزار و ۶۹۶ میلیارد ریال است.
وی اظهار داشت: در این طرح‌ها یک هزار و ۱۲۱ میلیارد ریال از محل منابع دولتی و ۵۷۲ میلیارد ریال بخش خصوص و یک هزار و ۴۱۹ میلیارد ریال از محل تسهیلات بانکی در بخش‌ بنیاد مسکن، امور منابع آب، راه وشهرسازی و علوم پزشکی است.
وی بیان کرد: مبلغ ۱۴۵ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل بیمارستان سوم ۱۶۳ تخت خوابی نیشابور از سال گذشته تامین شده که باید تا شهریورماه امسال این اعتبار ثبت شود.
وی عنوان کرد: با موسسه خیریه سلامت ایرانیان هم تفاهم‌نامه‌ای در این حوزه امضا شده و یک هزار و ۶۰ میلیارد ریال سهم خیر است.
وی تصریح کرد: کلنگ احداث دانشکده فنی و مهندسی نیشابور با ۶هزار متر مربع و یکصد میلیاردریال اعتبار با همکاری خیرین برزمین زده شد که در این طرح سهم دولت به قوت خود باقی است.
وی خاطرنشان کرد: از زمان شیوع کرونا ۱۴ میلیارد تومان با همکاری کمیته امداد، بهزیستی و مجتمع فولاد خراسان در قالب کمک‌های نقدی، تهیه و توزیع غذای گرم و بسته‌های بهداشتی به اقشار آسیب‌پذیر کمک شده و آمار فوتی‌های نیشابور در فروردین، اردیبهشت، خرداد و تیرماه ۹۸ به ترتیب ۱۹۸، ۱۹۶، ۱۸۰ و ۲۰۹ نفر بوده که این میزان در سال ۹۹ به ترتیب ۱۶۰، ۱۶۹، ۱۶۰ و ۲۱۷ نفر بوده است.
وی با اشاره به اینکه اعتبارات سفر ریاست جمهوری به طور کامل تخصیص پیدا کرده اظهار داشت: مشکل اختصاص زمین برای ناحیه صنعتی بخش سرولایت برطرف شده و در حال چهار واحد در شهرک صنعتی عطار با میزان اعتباری بالغ بر ۵۷۷ هزار و ۵۷۵ میلیون ریال و میزان اشتغال ۸۰۸ نفر مشغول فعالیت است.
وی اظهار داشت: پارسال میزان تعهد ایجاد اشتغال چهار هزار و ۷۶۷ نفر بود که بر اساس اعلام دستگاه‌های اجرایی در این حوزه ۶هزار و ۴۳۵ نفر اشتغال‌زایی صورت گرفته است و در سال ۹۹ میزان اشتغال در سامانه رصد ۶هزار و ۲۰۹ نفر در نظر گرفته شده است که تاکنون از این میزان یک هزار و ۲۴۶ نفر محقق شده است.
وی گفت: در بخش معین‌های اقتصادی نیشابور شرکت تعاونی فولادیار در بخش برداشت‌های معدنی از طریق طرح لیزینگ با ضمانت این شرکت چند دستگاه کامیون برای اهالی منطقه خریداری می‌کند تا خود اهالی منطقه از محل درآمد آن اقساطش را بپردازند.
قامتی افزود: مجتمع فولاد خراسان هم به عنوان یکی دیگر از معین‌های اقتصادی نیشابور در احداث کارگاه‌های تولید کیک و کلوچه، اجرای طرح‌های آموزشی توسط فنی و حرفه‌ای و تهیه ۱۵۰ دار قالی تا به صورت امانی در اختیار بافندگان قرار بگیرد مشارکت فعال داشته است.
وی یادآور شد: مجموعه آبی نی‌سایا با تشکیل صندوق خرد روستایی در روستای حصار بوژان، شرکت اقتصادی کوثر با اجرای طرح تولید مرغ بومی و محلی، شرکت آبراهه گستر با واگذاری لوله‌های آبیاری تحت فشار به کشاورزان و موسسه خیریه پیک امید با ایجاد اشتغال برای ۲۸ نفر از طریق ایجاد صندوق‌های خرد روستایی از دیگر معین‌های اقتصادی فعال در سطح شهرستان نیشابور هستند.فرماندار نیشابور گفت: رتبه و درجه راههای محور نیشابور به قوچان، کاشمر و تربت حیدریه با وجود اینکه ترانزیت هستند دارای رتبه درجه یک نبوده و جاده فرعی هستند که موجب ایجاد اشکال جدی در بخش تامین منابع اعتبار، نگهداری و ایمنی راهها شده است.
علیرضا قامتی افزود: با فرمانداران شهرستان‌های مجاور و نمایندگان مجلس در حال پیگیری برای اختصاص بودجه در این‌ حوزه هستیم زیرا با اعتبارات فعلی برای ارتقای رتبه این راهها با مشکل مواجه هستیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: در حوزه معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی شکل‌گیری احزاب و گفتمان بین احزاب وجه تمایز جامعه ما است هرچند شیوع کرونا باعث ایجاد محدودیت‌هایی شده و در حال حاضر ۱۱ تشکل و حزب سیاسی در نیشابور وجود دارد که از این تعداد هفت تشکل فعال و دارای مجوز هستند.
وی بیان کرد: در حوزه اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد ۸۸ تشکل پروانه فعالیت دریافت کرده‌اند که از این تعداد ۸۵ سمن موفق به اخذ مجوز شده، ۴۳ سمن فعال، ۹ سمن نیمه فعال، ۱۴ غیر فعال، یک‌ سمن منحل، یک سمن‌ لغو فعالیت شده، یک سمن در حال دریافت مجوز و ۱۶ سمن در حال ثبت است.
وی عنوان کرد: طی ۱۵۰ روز گذشته به طور میانگین روزی یک و نیم فراخوان از سوی شبکه‌های معاند برای نیشابور داده شده که هشت مورد موجب حداقل تجمع شده است و نشان می‌دهد مردم نیشابور آگاهانه تصمیم می‌گیرند و در این چارچوب هر ماه ۲ جلسه شورای تامین باید برگزار شود اما با توجه به‌ نیاز تا کنون ۲۰ جلسه و ۲ برابر میزان ابلاغی تشکیل شده است.
وی خاطرنشان کرد: براساس اولویت‌بندی به ترتیب ۱۰ جرم و آسیب اجتماعی که در شهرستان نیشابور به وقوع پیوسته شامل سرقت، نزاع و درگیری، مواد مخدر، جرایم اقتصادی، تهدید، اختلافات خانوادگی، جرایم سایبری، مفاسد اخلاقی، جرایم ملکی و قاچاق بوده است.
وی تصریح کرد: در سال ۹۸ به ۹۷ در نیشابور میزان طلاق ۴ ممیز ۹۱ درصد افزایش داشته ولی این میزان طی پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۶ ممیز ۹۲ درصد کاهش و طی این‌مدت نسبت ازدواج به طلاق حدود هشت درصد کاهش یافته در حالی‌که این میزان در سال ۹۸ به ۹۷ حدود هفت درصد بوده است.
وی افزود: طی پنج ماه ابتدایی امسال میزان کشف مواد مخدر، سلاح جنگی، وقوع قتل و میزان کشف قتل ۱۱۵، ۷۱، ۳۰ و ۶۷ درصد افزایش داشته و طی این مدت میزان تجمع‌های غیر مجاز، نزاع دسته جمعی، تصادفات جرحی درون شهری و برون شهری به ترتیب ۶۰ درصد، چهار، ۲۱ و ۱۷ درصد کاهش داشته است.
وی یادآور شد: نیشابور دارای امکانات بالقوه زیادی برای جهش اقتصادی است و در این چارچوب نیازمند مدیران باتجربه و خلاق هستیم و کمترین سطح مدیریت برای نیشابور باید معاونت مدیر کل باشد.
فرماندار نیشابور گفت: در انتصاب مدیران بومی‌گرایی اولویت اول من است و تلاش کردم برای مدیریت اداره صنعت، معدن و تجارت یک مدیر بومی داشته باشیم که امکان پذیر نشد.
وی افزود: برای عزل یک مدیر هیچ‌گونه هماهنگی توسط مدیر کل با فرماندار نمی‌شود ولی برای نصب مدیر حتما باید با فرماندار هماهنگ شود و در صورت اختلاف به هیات رفع اختلاف سه نفره ارجاع می‌گردد.