با وجود مصدومیت، به خاطر مادرم و پرچم کشورم در فینال جنگیدم
با وجود مصدومیت، به خاطر مادرم و پرچم کشورم در فینال جنگیدم
با وجود سن کمش وقتی در مقابلت می نشیند، خیلی راحت از مسابقه سخت، نفس گیر و خشن برایت می گوید و اینکه غیرتمندانه و با تمام وجود برای قهرمانی و بالا بردن پرچم ایران به رینگ رفته و هدفی والا دارد.


با وجود سن کمش وقتی در مقابلت می نشیند، خیلی راحت از مسابقه سخت، نفس گیر و خشن برایت می گوید و اینکه غیرتمندانه و با تمام وجود برای قهرمانی و بالا بردن پرچم ایران به رینگ رفته و هدفی والا دارد، هنوز تا قهرمانی در رده های بالاتر راه بسیاری در پیش دارد مانیا معصومی بانوی نوجوان کیک بوکسینگ کار نیشابوری این بار میهمان نشریه خاتون شرق است که در ادامه به گفتگو با وی می پردازیم.

لطفاً خودتان را معرفی کنید و از تحصیلاتتان برایمان بگویید.
مانیا معصومی هستم ،۱۴ ساله، دانش آموز پایه هشتم از دبیرستان سلسله الذهب قدمگاه نیشابور

از چه زمانی و چگونه فعالیت ورزشی خود را آغاز کردی؟
قدمگاه از اول امکاناتی برای ورزش کیک بوکسینگ بانوان نداشت تا اینکه حدود سه سال پیش یعنی سال ۱۳۹۵ با حضور یک مربی خانم توانستم این ورزش را شروع کنم که دو سال با ایشان به ورزش کیک بوکسینگ پرداختم و بعد از دو سال بنا به دلایلی مربی مورد نظر قدمگاه را ترک کرد و پس از آن زیر نظر استاد مهناز حسینی از نیشابور فعالیت کردم و ناگفته نماند به خاطر علاقه شخصی ام به این رشته ،وارد ورزش کیک بوکسینگ شدم.


خانواده چی نقشی در موفقیت شما داشته است؟
طبیعتاً خانواده نقش مهم و بسزایی در پیشرفتم داشتن. پدرم از دنیا رفته است و مادرم هم از لحاظ مادی و هم معنوی، تکیه‌گاه مهمی برایم به شمار می رود به طور مثال رفت و آمد ها برایم مشکل بود و اگر از حمایت مادرم نبود الان به جایگاه کنونی نرسیده بودم.
در مورد رشته ورزشی کیک بوکسینگ برایمان توضیح دهید.
این رشته ورزشی ۴۲ سال است که به صورت رسمی ثبت شده است ترکیبی از ضربات دست و پا است و جزو رشته های خطرناک مسابقات آزاد محسوب می شود ولی با توجه به تجهیزات استفاده شده در مسابقات به بازیکنان صدمه ای وارد نمی شود. رشته دفاع شخصی و هنرهای فردی هم وجود دارد.


معمولاً از چه تجهیزاتی در این رشته ورزشی استفاده می شود؟
تجهیزاتی مثل کلاه، کاپ،لثه و … در مسابقات رده نونهال از هوگو استفاده نمی شود ولی از رده نونهال به بعد هوگو مورد استفاده قرار می گیرد همچنین از روپا و دستکش نیز استفاده می شود. مهمترین چالش در رابطه با رشته کیک بوکسینگ بانوان چیست؟
حمایت نکردن فدراسیون به خصوص در رابطه با مسابقات برون مرزی، به این صورت که اگر بخواهیم اسپانسر برای خودمان پیدا کنیم باید نامه را به فدراسیون مرکزی ببریم که با توجه به تمرینات فشرده و محدودیت زمانی برای ما شرایط سخت است به این صورت که برای یک نامه کتبی کلی زمان از دست خواهیم داد.


به نظر شما ورزش چه نقشی در روابط اجتماعی می تواند داشته باشد؟
به طور کلی ورزش از نظر اخلاقی و فکری سطح افراد را بالا می برد و طبیعتاً در روابط اجتماعی تاثیر بسزایی دارد و باعث می شود با دید منطقی تری به مسائل پیش رو نگاه کنی و این تغییرات را در خودتان احساس خواهید کرد در ورزش کیک بوکسینگ و کلا هنر های رزمی مبارزه صلح طلبانه حاکم است، اساتید در این رشته ورزشی به ما می آموزند اول سعی کنیم مشکلاتمان را منطقی حل کنیم.


در مورد مسابقاتی که اخیراً برگزار شد برایمان بگویید.
مسابقات در کشور آذربایجان برگزار شد. درسه رده خردسالان نونهالان نوجوانان و بزرگسالان برگزار شد و مسابقات من در روز دوم برگزار شد به طوری که سه حریف را از پیش رو برداشتم، حریف اول از کشور میزبان بود که قهرمان همه دوره های مسابقات برگزار شده محسوب می شد.
حریف دوم از کشور ترکیه بود و همچنین حریف سومم از کشور کویت بود که توانستم مدال طلا را از آن خود کنم. سطح مسابقات بسیار بالا بود و همه برای قهرمانی آمده بودند و من در مسابقه آخر به خاطر آسیب جزئی از ناحیه پا، فقط به خاطر مادرم و تمام زحمات مربیان و پرچم ایران جنگیدم و حقیقتاً مسابقه سخت و نفس‌گیری بود.


به نظر شما امکانات کنونی ورزش کیک بوکسینگ بانوان در شهرستان نیشابور کافی است؟
برخی مربیان باشگاه های اختصاصی را برای کیک بوکسینگ کاران در نظر می گیرند ولی برخی امکانات باشگاه ها نسبت به شهریه هایی که دریافت می کنند کافی نیست و به نظرم فدراسیون کیک بوکسینگ مکانی را در اختیار فایتر ها بگذارد که حدود یک ماه به صورت کمپ در آنجا تمرین کنند و به این صورت، کیک بوکسینگ کار ها آمادگی بیشتری برای مسابقات خواهند داشت و به طور کلی نیشابور از لحاظ رزمی در سطح توسط قرار دارد.


چه ارتباطی بین ورزش و درس می‌بینید؟
متاسفانه خیلی از خانواده ها به خاطر این دیدگاه که ورزش به درس لطمه میزند از ورود دانش‌آموزان به ورزش خودداری می‌کنند ولی این از نظر علمی ثابت شده است که یک ساعت ورزش باعث باز شدن ذهن برای درس خواندن می شود و به نظر من درس خواندن و ورزش کردن هر کدام زمان مخصوص خود را دارد و در حالت کلی رابطه مثبتی بین این دو وجود دارد.


توصیه تان به هم سن و سال های خود چیست؟
به نظر من وقت های اضافه خود را به جای گذراندن در فضای مجازی به ورزش بپردازند و حتی اگر ورزش نمی کنند به یک هنر و یا کلاس موسیقی بپردازند هر آنچه که احساس می‌کنند به آن علاقه دارند و چیزی که تاثیر مثبتی در زندگیشان داشته باشد و این را بدانند که اگر هدفی را در نظر داشته باشند حتماً به آن می رسند.


و حرف آخرتان برای خوانندگان نشریه خاتون شرق
هر انسانی که یک هدف داشته باشد فردی را احتیاج دارد که به آن تکیه کند و حامی آن باشد و من مادرم را داشتم که از هر لحاظ مرا حمایت کرد و تحت هیچ شرایطی مرا رها نکرد و حتی گاهی اوقات که خسته می شدم به من قوت قلب می داد و از استادم ممنونم که به من کمک کرد که موفقیت را رقم بزنم و از استاد خندان بابت مشورت ها معرفی استاد حسینی تشکر ویژه دارم.

  • نویسنده : فاطمه برزنونی
  • منبع خبر : خاتون شرق