بخش زبرخان نیشابور به شهرستان ارتقا یافت
بخش زبرخان نیشابور به شهرستان ارتقا یافت
امروز با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی آیین ابلاغ رسمی ارتقای بخش زبرخان به شهرستان و معرفی سرپرست فرمانداری برگزار شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی در آیین ابلاغ رسمی ارتقای بخش زبرخان به شهرستان و معرفی سرپرست فرمانداری گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب تاکید شده در چهل سالگی دوم از اختلافات داخلی باید پرهیز گردد و در این راستا وحدت و همدلی باید حرف اول را بزند.
حسین جعفری افزود: استعدادهای بسیار خوبی در حوزه شهرستان زبرخان وجود دارد اما مسئولان و نمایندگان‌ نمی‌توانند به تنهایی این استعدادها را شکوفا و عقب ماندگی ها را جبران کنند و مردم هم باید کنند.
وی بیان کرد: برای استقرار ادارات و سازمان‌ها در این بخش مردم و خیرین باید همکاری کنند تا دغدغه مراجعه مردم در این حوزه رفع گردد.
وی افزود: در بین‌ پنج گزینه بومی مطرح شده برای فرمانداری زبرخان با اولویت تفکرات اقتصادی و سیاسی آقای سید یحیی سلیمانی دارای سوابق مناسب و بهترین گزینه بودند.

تعداد معین‌ های اقتصادی استان کافی نیست


وی گفت: تاکنون ۱۲۲ معین اقتصاد مقاومتی در حوزه‌های مختلف استان مشخص شده و فعالیت می‌کنند که این تعداد کافی نیست.
وی افزود: کسانی که می توانند در حوزه معیشت و اقتصاد در حوزه بومی خود ایفای نقش کنند حتما مشارکت کنند و انتظار داریم با حمایت و مشارکت همه جانبه از این معین‌ها توسعه متوازن روستایی را رقم بزنند.
وی اظهار داشت: در این‌چارچوب حمایت‌های ویژه‌ای هم استانداری خواهد و ایجاد ستاد تدابیر ویژه اقتصادی که اخیرا شکل گرفته بسیاری از مسائل و مشکلات این ‌حوزه پیگیری و حل می‌شود.
وی با اشاره به اینکه سه حوزه اقتصاد و معیشت، سلامت و امنیت به طور جدی در اولویت‌های استانداری خراسان رضوی قرار دارد تصریح کرد: استاندار خراسان رضوی با ابداع طرح مثلث توسعه اقتصاد مقاومتی اعلام کردند در حوزه اقتصاد باید با مشارکت مستقیم‌ مردم در حوزه های مختلف تولید ثروت و کار توسط خود مردم انجام بگیرد و بر این اساس نهاد اقتصاد مقاومتی شکل گرفت.
وی اظهار داشت: اولویت بعدی حوزه سلامت است و آخرین وضعیت کرونا در استان قابل قبول نیست.
وی خاطرنشان کرد: در مرحله نخست شیوع کرونا شاهد بودیم‌ که نیشابور اولین نقطه بروز کرونا بود و
در قالب طرح فاصله‌گذاری هوشمند اقدامات پیشگیرانه‌ موثری صورت گرفت و شیب منحنی آمار مبتلایان رو به پایین بود.
وی خاطرنشان کرد: در مرحله بعدی از آنجا که آمار مبتلایان کاهش یافته بود آزاد سازی مشاغل صورت گرفت که طی ۲۰ روز گذشته متاسفانه شاهد افزایش این بیماری در حوزه‌های مختلف بودیم و شاید علت آن دامن زدن به این شایعه بود که این ویروس رخت بربسته و رعایت موازین بهداشتی کاهش یافت.
وی اظهار داشت: طی این‌مدت با اینکه یک‌بیمارستان ۶۰۰ تختخوابی از حوزه کرونا خارج شده بود اما مجدد در شرف پر شدن است و تاکید می‌کنم تنها راه مقابله با کرونا رعایت موازین بهداشتی است و حتما همزیستی با ویروس کرونا را باید بیاموزیم تا شاهد کاهش منحنی ابتلا باشیم.
وی بیان کرد: در حوزه امنیتی وضعیت خوبی در مرزهای استان و بین شهری و درون شهری داریم که امیدواریم با همکاری مردم این امنیت توسعه پیدا کند.
فرماندار نیشابور گفت: برنامه سند توسعه شهرستان نیشابور براساس شاخص‌های احصا شده در خردادماه امسال تدوین شد و تدوین این سند برمبنای توزیع متوازن و عدالت محور منابع است.

منتظر ابلاغ ملی کنگره ۲هزار و۴۰۰ شهید هستیم

علیرضا قامتی افزود: در این سند بخش زبرخان جایگاه ویژه دارد و امروز شاهد یک رشد و تعالی سیاسی و فرهنگی در این‌منطقه شکل گرفته و آمادگی آن را داریم که برش سند توسعه زبرخان را آماده کنیم.
وی اظهار داشت: کنگره ملی ۲هزار و ۴۰۰ شهید نیشابور و فیروزه در پیش رو است و اقدامات آن انجام شده و منتظر ابلاغ ملی‌اش هستیم.
امام جمعه نیشابور گفت: ما وظیفه داریم امانات را به صاحبانش بسپاریم و مهمترین امانت حکومت است.
حجت الاسلام سید قاسم یعقوبی افزود: امروز به برکت انقلاب و هدایت‌های پیامبرگونه امام راحل و رهبر معظم انقلاب حکومت را مردم تعیین می‌کنند و همه اجزای حکومت با رای مردم انجام می‌شود.
وی اظهار داشت: قرار گرفتن یک جامعه تحت یک سازمان خواسته مردم و نتیجه تلاش‌‌های تلاش‌گران حوزه‌های اجتماعی و زحمات نمایندگان مجلس است.
وی بیان کرد: حاکمیت عقل امروز نیازمند همکاری همه شهروندان زبرخان و تصمیمات صحیح مسئولان در راستای اجرای عدالت است تا همه اجزای این شهرستان منصفانه از مواهب این ارتقا برخوردار گردند.
وی عنوان کرد: ارتقای یک بخش به شهرستان یک امر اعتباری صرف نیست و مهم‌تر از آن ارتقای فرهنگ مردم و جامعه است همان‌طور که در قرآن کریم شهرهایی که از نظر فرهنگی و دینی عقب هستند را تعبیر به قریه کرده و مناطقی که مردم رعایت حقوق شهروندی را می‌کنند مدینه می‌نامد و اساس رشد یک جامعه فرهنگ آن است.
وی تصریح کرد: از نشانه‌های ارتقای یک منطقه وحدت و همکاری اجزای بخش و شهرستان با یکدیگر است و به وحدت ملی شهرستان بیاندیشند تا این کشتی به ساحل امنیت و آرامش برسد و در سایه این آرامش پیشرفت و تعالی حاصل شود.
احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی گفت:ارتقا و ایجاد شهرستان زبرخان شروع گام اول رشد و پیشرفت و جهش این منطقه است و رمز موفقیت روزافزون این شهرستان انسجام و وحدت کلمه است.
وی اظهار داشت: در قالب شهرستان واحد زبرخان همه را شهروند زبرخان می‌دانیم و امیدواریم این شهرستان الگوی وحدت در کشور بشود تادنشان بدهیم تهدیدها و نقاط افتراق را می‌توانیم به نقطه وحدت تبدیل کنیم.
وی بیان کرد: گام بعدی ما ارتقای بخش میان جلگه و سرولایت نیشابور به شهرستان خواهد بود.
هاجر چنارانی نماینده دیگر مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی گفت: وسیع‌ترین سفره زیرزمینی شهرستان نیشابور در زبرخان است و دارای منابع سرشار برای توسعه است.
وی اظهار داشت: برای جبران همه سال‌هایی که این بخش به دلیل عدم ارتقا از بودجه‌ها محروم ماند امروز با همه قوا در جهت پیشرفت در کنار یکدیگر گام برمی داریم و امروز در گام بعدی به دنبال ارتقای میان‌جلگه و زبرخان هستیم و این توانایی را داریم.
در پایان این جلسه حکم‌ سرپرستی فرمانداری شهرستان زبرخان توسط محمدعلی نبی‌پور مدیر کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری خراسان رضوی به یحیی سلیمانی تحویل گردید.
زبرخان با وسعت یک هزار کیلومتر مربع دارای ۶۰ هزار نفر جمعیت بوده و هر ساله میزبان قدوم میلیون‌ها زائر و گردشگر است.
این شهرستان دارای سه شهر به نامهای قدمگاه ، درود و خروین، چهار امام جمعه، ۵۱ دهیاری و ۱۰۹ آبادی است و با دارا بودن شهرک صنعتی خیام ۲۸۷ کارخانه و کارگاه تولیدی دارد که زمینه ایجاد پنج هزار شغل را فراهم کرده است.
۳۰ درصد کشاورزی و ۲۸ درصد منابع آبی شهرستان‌ نیشابور با ۲۵۶ حلقه چاه آب عمیق، ۸ هزار و ۲۰۰ هکتار باغات و هفت و ۴۰۰ هکتار اراضی زراعی متعلق به زبرخان است.