دبستان بهاره سلیمی پیشگام در آموزش آنلاین
دبستان بهاره سلیمی پیشگام در آموزش آنلاین
یکی از مهمترین تاثیرات همه‌گیر شدن کووید۱۹ بر بخش آموزش بود که موجب شد آموزش در فضای مجازی به سرعت گسترش و توسعه پیدا کند. در این‌ میان مدیرانی که به درک سریع‌تری از تغییر شرایط رسیدند توانستند با استفاده از امکانات موجود، بستر مناسب‌تری را برای ادامه آموزش دانش‌آموزان فراهم کنند. با توجه به اینکه این تغییرات در پایه ابتدایی از حساسیت‌ها و ظرافت‌های بیشتری برخوردار است در این گزارش خاتون شرق به سراغ مدرسه بهاره سلیمی رفتیم تا با مدیر این مدرسه هیئت امنایی درباره چالش‌ها و موفقیت‌هایی که در این مسیر داشته‌اند گفت‌وگویی داشته باشیم.

خانم کریمی با سپاس از وقتی که در اختیار ما قرار دادید لطفا بفرمائید با شیوع کرونا نخستین اقدامی که در مدرسه بهاره سلیمی انجام شد چه بود؟

با سلام خدمت شما و خوانندگان نشریه پرمخاطب خاتون شرق و سپاس از توجه‌تان به این مسئله مهم، باید عرض کنم که با شیوع کروناو تعطیلی مدارس از چهارم اسفند ماه سال گذشته ،دبستان بهاره سلیمی با این نگرش که آموزش تعطیلی ندارد. بلافاصله طی هماهنگی با معاونت محترم آموزش ابتدایی و کارشناسان آموزش ابتدایی نیشابور تصمیم بر این شد با استفاده از ظرفیت فضای مجازی کلاسهای آموزشی به صورت آنلاین برگزار شود و تدریس دروس پایه شروع شد. در همین راستا در نخستین اقدام یک کارشناس فناوری اطلاعات تعیین شد و تلاش کردیم زیرساخت‌های موجود را ارتقا دهیم البته با توجه به اینکه شرایط طوری بود که در یک ساعت آموزشی تعداد ۲۰۰ دانش‌آموز تغذیه علمی می‌‌شدند و این شرایط خوبی را برای ما رقم زد تا بلافاصله بعد از اسفند ماه آموزش آنلاین را از دروس پایه تا دروس پیشرفته علوم، ادبیات و ریاضی در دستور کار دبستان قرار دهیم.
در روزهای اول آموزش آنلاین اپلیکیشن شاد وجود نداشت و زیرساخت ها هم آماده نبود و در شرایطی بودیم که پیش از ان هیچ تجربه ای درباره‌اش نداشتیم. در این شـرایط بکر انتخاب ما از روی اختیار نبود بلکه از روی اجبار بود. مهمترین چالش ما در آغاز شیوع کرونا ارائه برنامه‌های پایدار در شرایط بحرانی ناپایدار بود، ما در یک شرایط ناپایدار قرار گرفتیم و باید برنامه ای پایدار ارائه می‌دادیم البته چون سال گذشته دانش آموزان مخصوصاً پایه های اول و ششم، پایه اول به خاطراهمیت بالای خواندار و نوشتار وتسلط انان به صورت حضوری تا پایان نشانه های یک و پایه ششم به خاطر آزمون های خاصشان در شرایطی بودند که ما نگرانی کمتری نسبت به امسال داشتیم. اما امسال با توجه به شرایط زیرساخت هایی را با کمک همکاران آماده کردیم تا سال تحصیلی جدید را با آرامش بیشتری شروع کنیم.
در روزهای آغازین از پلتفرم های آموزش انلاین استفاده کردیم و برای تعداد یکصد نفر پلن خریداری شد و بر همین اساس تدریس های جذاب با استفاده از نرم افزارهای مختلف تنظیم کردیم.
استقبال خانواده ها با توجه به تازه بودن برنامه چطور بود؟

در آغاز که دانش آموزان در یک شرایط یادگیری جدید قرار گرفته بودند طبیعی بود که سردرگم باشند اما در ادامه به سرعت با شرایط جدید خودشان را وفق دادند و در حال حاضر بسیار توانمند شده اند و لازم است به این نکته اشاره کنم کرونا در کنار آسیب‌ هایش، حُسن‌هایی را هم داشت، با توجه به اینکه تکنولوژی ارتباطات به سرعت در حال توسعه و پیشرفت است امروز کودکان هوشمندانه تراز قبل شده اند، استفاده ازتلفن های همراه هدفمندتر شده به طوری که دانش‌آموزان وقتی گوشی را در اختیار می‌گیرند نخستین کاری که انجام می دهند چک کردن کانال و گروههای درسی شان است و گاها به سراغ تولید محتوا های علمی می روند ، بر همین اساس یک محیط تعاملی جالبی بین معلم و شاگرد ایجاد شد وموقعیت های جدید یادگیری هم برای معلمین و هم برای شاگردان ایجاد شد .
مهمترین چالش‌هایی که در این مدت با آن مواجه شدید چه بود؟

با توجه به اینکه در دبستان بهاره سلیمی۵۰ درصددانش آموزان بورسیه هستند بیشترین مشکلی که برای ما وجود داشت در رابطه با دانش آموزان دارای بورسیه بود که بلافاصله مسئولین پایه آنها را رصد کرده و کسانی که در استفاده از پلتفرم مشکل داشتند شناسایی شدند و آموزش‌های لازم برای استفاده از آموزش مجازی در اختیارشان گذاشته شد با این حال برخی دانش‌آموزان از لحاظ مالی مشکل داشتند به همین خاطر برای تامین بسته های آموزشی بامخابرات صحبت شد که خدمات ویژه‌ای به دانش آموزان ارائه دهند. خوشبختانه با همکاری اولیا خیر توانستیم تعدادی تلفن های همراه تهیه کنیم که از اموال مدرسه محسوب می شود و در اختیار این دانش آموزان با ضوابط خاص به صورت امانی قرار دهیم.

اما برخی والدین با توجه به اینکه شاغل بودند و ممکن بود کودک گوشی موبایل را دچار آسیب کند آن را تهیه نمی کردند که ما با برنامه هایی که برای این دسته از کودکان داشتیم از جمله تهیه کلیپ های آموزشی که والدین با تهیه فلش این برنامه‌ها را از دفتر دبستان دریافت می‌کردند به طوری که در حال حاضر ۹۷ درصد از دانش آموزان دبستان بهاره سلیمی از شرایط تحصیل خوبی برخوردار هستند .


برای ارائه هرچه سریع‌تر آموزشهای مجازی در دبستان بهاره سلیمی چه اقداماتی انجام دادید؟

دبستان بهاره سلیمی تنها مدرسه‌ای بود که بلافاصله بعد از تعطیلات نوروز هر روزه با ۱۰ نیرو خدمات مجازی را به دانش آموزان ارائه می‌‌کرد، در این رابطه آموزش‌ آنلاین از ۱۶ فروردین تا ۲۰ مرداد برای سال تحصیلی گذشته ارائه شد و پس از آن مجدد از ۱۵ شهریور آموزش ها ی سال تحصیلی جدید شروع شد.
برای بهبود و ارتقای زیرساخت‌های ارائه آموزش‌های آنلاین در سال تحصیلی جدید چه اقداماتی در مدرسه بهاره سلیمی انجام شد؟

با توجه به اینکه اینترنت این مدرسه به علت فیبر نوری از مخابرات تامین می‌شود که به لحاظ سرعت با توجه به میزان مصرف دارای مشکلاتی است به همین خاطر با همراهی های کارشناس فناوری اداره آموزش و پرورش را جهت تقویت مودم‌ها را برای پوشش بهتر اینترنت مدرسه در اختیار گرفتیم تا کلاسهای آموزش آنلاین ما قطعی کمتری داشته باشد.
کارشناس امور رایانه و معلمین دلسوز دبستان همزمان با کلاس حضوری تمام کسانی که به صورت غیر حضوری و آنلاین آموزش می دیدند را باید رصدمی‌کردند و به همین خاطر ما خرید‌ مودم اضافی را برای هر خط تلفن در نظر گرفتیم.
برای بهبود کیفیت آموزش آنلاین آیا برای معلمان هم دوره‌های آموزشی گذاشتید؟

از اسفند ماه سال گذشته برای بهبود کیفیت آموزش آنلاین و استفاده از تجارب سایر همکارانم در مشهد، کرج و تهران با آنان در ارتباط بودم که از راهکارهایی استفاده کنیم که یکی از آنها تهیه قلم‌ لمسی بود و من برای شروع برای تمام همکارانم قلم لمسی تهیه کردم و آموزش را با قلم لمسی و نرم افزار screen Recorder انجام داده و آن را در گروه آموزشی همکاران قرار دادم.
با توجه به شرایط خاصی که برخی از همکاران با داشتن سابقه بالا در فضای آموزش سنتی داشتند ایجاد انگیزه برای آنها کار آسانی نبود با این حال اگر مدیر آموزشگاه به روش های تدریس نوین اشراف داشته باشد این موجب آرامش بیشتری در همکاران برای تدریس می شود، همچنین وقتی دانش آموزان صدای معلم را در آموزش های آنلاین می شنوند ارتباط و تعامل میان دانش آموز و معلم اثر بخش تر می‌شود.
بر همین اساس ما از نرم‌افزارهای ساده‌ای استفاده کرده‌ایم که از جمله آنها می توان به نرم افزار Blak Board، inshat وscreen Recorder اشاره کرد و به تازگی نرم افزار های جدیدتری Kine Master را در دستور کار قرار دادیم.
به نظر من اگر کاری باید انجام شود در مرحله عمل باید صورت گیرد گاهی فقط سخن گفتن از یک تغییر شرایط را سخت خواهد کرد و باید در مقام عمل نشان بدهیم که چه می‌خواهیم.
قطعاً باید هر روز نسبت به روزهای قبل تفاوت‌هایی داشته باشیم بر همین اساس تیم دبستان هرشب آموزش نرم افزارهای مختلف تولید محتوا را شب در میان به مدت نیم ساعت در گروه تلگرامی همکاران مطرح می کنیم و آموزش های ما حتی در منزل هم صورت می گیرد.
اما در نخستین مرحله همکاران ما با این قضیه کنار نمی آمدند و با آن مقابله می‌کردند اما وقتی دیدند که خود ما در متن کار قرار داریم و آموزش ها را انجام می‌دهیم نگرانی ودلواپسی در معلمان از بین رفت و آنها خود در این اصل پیشتاز شدند. باید توجه داشت که معلمی کاری تعاملی و دو سویه است و زمانی تأثیرگذاری معلم حداکثری است که چگونگی برقراری ارتباط را بداند اما در کنار یکی از مشکلات به روز نبودن بخش آموزش، در آموزش و پرورش است. البته کرونا ما را در رابطه با اطلاعات و چگونگی آموزش به روز کرد و باعث شد با دانش آموزان ۶ تا ۱۲ ساله با انگیزه بالاتری و نگاه جدیدتری همراه شویم، همچنین دانش‌آموزان نیز متوجه شدند گوشی موبایل می‌تواند شرایط خوبی را از لحاظ آموزشی برایشان رقم بزند.
در این مسیر با چه چالش‌ها و موانعی روبرو بودید؟

مهمترین مانع محدودیت‌های مالی است به طوری که ۵۰ درصد از دانش آموزان دبستان بهاره سلیمی که مستعد و نخبه هستند دارای محدودیت‌های مالی بوده که طی فرآیندی این عزیزان شناسایی شدند.
در این میان والدینی هم وجود دارند که از لحاظ معیشتی دچار مشکلند و به دلیل مسائل مالی مقاومت‌هایی از سوی برخی والدین صورت می‌گیرد.
مانع دیگری که در این راه وجود دارد کلاس های آنلاین ما در شیفت صبح است که برخی والدین به دلیل اینکه کارمند هستند نمی توانند فرزندشان را همراهی کنند و امکان رسیدگی به درس‌هایشان را ندارند.
در حال حاضر اپلیکیشن شاد در پخش‌های آموزش آنلاین مشکلاتی دارد که به ناچار از رسانه‌های دیگری استفاده می‌کنیم و برخی والدین به خاطر استفاده از رسانه‌ای غیر از نرم افزار شاد نگرانی‌هاییرا دارند گرچه ما کلاسهای آموزشی را به سمت برنامه شاد سوق داده ایم.

به نظر می‌رسد در شرایط فعلی لزوم مشارکت والدین در آموزش از هر زمانی‌مهمتر است. نظر شما چیست؟

دانش آموز برای داشتن تغذیه علمی خوب به دو بال نیاز دارد یکی از بال ها توسط آموزش و پرورش فراهم می شود که معلم خوب، مدرسه مناسب و اولیای آموزشی پیگیر لازمه آن است و بال دیگر پدر و مادر هستند. شاید در سال‌های قبل بال معلم قوی تر عمل می کرد اما امروز دو بال معلم و والدین مکمل هم هستند و حتماً والدین هم باید همسو و هم جهت با معلم باشند. والدین باید اصل مطلب را درک کنند گاهی شاید آنان ظاهر قضیه را ببینند اما هنگامی که من به عنوان معلم فرآیندی را برای دانش آموز تعریف می کنم و وقتی پروسه ای را از اول تا آخر پیگیری می‌کنم چون این پروسه انجام شده سنجیده تر عمل می‌ شود.
امروز هر خانه یک مدرسه شده و همراه بودن اولیا در کنار ما امسال بیش از هر سال دیگری احساس می‌شود و هر چه این همراهی بیشتر باشد اثرگذاری و تغذیه علمی دانش آموزان بیشتر خواهد بود و در پی آن رشد همه جانبه دانش آموز بهتر خواهد بود.
سپاسگزارم از زمانی که در اختیار ما گذاشتید.
من هم برای شما و همه مخاطبان خاتون شرق آرزوی سلامتی دارم.