کلیه مراسمات و تجمع ها در نیشابور ممنوع شد
کلیه مراسمات و تجمع ها در نیشابور ممنوع شد
شامگاه پنج‌شنبه جلسه فوق‌العاده ستاد کرونای شهرستان نیشابور با حضور اعضای شورای تامین تشکیل شد‌و بر این اساس تمام مراسمات و تجمع ها تا اطلاع ثانوی ممنوع شد.

معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور در این جلسه گفت: امروز در شرایط فوق بحرانی قرار داریم ظرفیت کل ۳۰ تخت آی سی یو بیمارستان ما تکمیل شده و عده‌ای هم در نوبت قرار دارند.

علیرضا قامتی افزود: از دیروز وضعیت قرمز اعلام شده ولی شاهد هیچ تغییری در سطح شهرستان نیستیم در حالی‌که نجات جان انسان‌ها به این صورت نمی‌شود که به سادگی از کنار این موضوع عبور کنیم.

وی اظهار داشت: اگر اراده‌ای برای مقابله با وضعیت قرمز داریم باید تصمیمات ستاد کرونا با جدیت اجرایی شود.

وی عنوان کرد: تاکنون ۵۰۷ نفر بر اثر کرونا در نیشابور فوت کرده‌اند و بیشتر مرگ و میرها و بستری‌های کرونا متعلق به اصناف است.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت بیمارستان ۲۲ بهمن نیشابور حداکثر تا ۳۰۰ نفر است که اگر امار بستری‌های آنفولانزا به این حجم اضافه شود قادر به ارایه خدمات نخواهیم بود.

وی افزود: کلاس های مقطع دبیرستان به طور کامل در حال تشکیل است و شاهد اصرار والدین بر تشکیل این کلاس‌ها هستیم، باشگاهها و تجمعات ورزشی تشکیل می‌شود، تاکسی ها قول دادند بیشتر از ۲ نفر در صندلی عقب مسافر سوار نشود ولی عمل نمی شود و چندین بار درباره بازار دام و پرندگان تذکر داده شده است.

وی بیان کرد: بیش از هشت ماه کادر بهداشت و درمان درگیر کرونا شده و در صورت ادامه این شرایط در جلسه شورای تامین با مدیران متخلف به شدت برخورد خواهد شد.

وی ادامه داد: وضعیت بسیار سخت و محدودیت‌ها هر روز در حال افزایش است، در این شرایط باید با استفاده از شبکه‌های اجتماعی حضور فرزندان‌مان را در مراکز آموزشی به حداقل برسانیم و باید در این موارد اراده جدی داشته باشیم.

رییس دانشکده علوم‌پزشکی نیشابور نیز در این‌ جلسه گفت: امروز در شرایط جنگی هستیم و وظیفه قانونی و اخلاقی داریم با کسانی که موازین بهداشتی را رعایت نمی‌کنند برخورد کنیم و برای تخلفات حوزه کرونا خواهشمندیم یک شعبه ویژه در دادگستری تشکیل شود.

محسن عظیمی نژاد افزود: تا دهم مهرماه امسال تعداد کل مراجعین به بیمارستان ۲۳ هزار و ۱۹۴ نفر بوده که از این تعداد ۴ هزار و ۲۷۴ نفر بستری شده‌اند.

وی ادامه داد: تا کنون ۵۰۷ نفر در نیشابور بر اثر ابتلا کرونا فوت کرده‌اند که از این تعداد جواب آزمایش ۲۳۴ نفر مثبت و کل آزمایش‌های انجام شده طی این مدت ۳۹۶ مورد بوده است.

وی خاطر نشان کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته  ۹۲ بستری، ۹ بیمار جدید و سه نفر فوتی داشته‌ایم و در حال حاضر ۲۱ نفر در آی سی یو و پنج نفر متصل به دستگاه تنفس مصنوعی هستند.

عظیمی نژاد اظهار کرد: تعداد بیماران بستری در آی سی  یو به علاوه بیماران متصل به دستگاه تنفس مصنوعی ۳۰ درصد از کل بیماران بستری هستند که نشان می‌دهد مبتلایان دیر برای درمان مراجعه کرده‌اند.

وی ادامه داد: پارسال ۸۷۰ نفر مبتلا به آنفولانزا داشتیم که اگر امسال تعداد مبتلایان به آنفولانزا به همین میزان باشد با وجود کرونا اوضاع بسیار خطرناکی را شاهد خواهیم بود.

عظیمی نژاد گفت: متوسط بستری‌های روزانه از ۵۷ نفر در شهریور ماه به در مهرماه به ۷۴ نفر رسیده و تا کنون ۱۴۴ نفر بستری داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه تعداد بیماران نیازمند به تنفس مصنوعی به ۶ نفر رسیده و از اواخر شهریورماه شاهد سیر فزاینده بستری‌های کرونا هستیم عنوان کرد: تعداد بستری در تیر و مرداد بالغ بر ۶۰۰ نفر بوده که در ۱۰ روز اول این ماه ۱۴۴ نفر بستری داشته ایم و متوسط بستری در آی سی یو به ۲۱ نفر رسیده که در مردادماه گذشته ۲۰ نفر و تعداد مبتلایان به تفکیک مناطق ۲۳۲ نفر شهری و ۱۸۸ نفر روستایی بوده است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور با اشاره به افزایش میزان ابتلای کودکان به کرونا افزود: امسال درصد مراجعین بیمارستانی زیر ۱۸ سال از ۴ درصد در اسفند ماه  به ۱۷ درصد در شهریورماه رسیده است که بیشترین میزان متعلق به گروه سنی ۷ تا ۱۳ سال است.

وی ادامه داد: علائم ابتلا به کرونا در حال تغییر است و بیشترین علائم ابتلا به کرونا در افراد زیر ۱۸ سال اختلالات گوارشی گزارش شده است.
آمارها نشان می‌دهد کودکان در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند و طی بازدیدهای انجام شده از ۸۷۰ مدرسه در سطح سه شهرستان کمبود امکانات شستشو و ضد عفونی دستها و عدم استفاده از ماسک کاملا مشهود بود و در حوزه آموزش و پرورش نیازمند توجه و برنامه‌ریزی جدی هستیم. وی بیان کرد: اعلام می‌شود مدارس اجباری نیست ولی پیام‌هایی مبنی بر اجبار و اکراه برای حضور در مدرسه دریافت می‌شود.

وی با بیان اینکه عدم رعایت نکات بهداشتی در نانوایی‌ها مشهود است افزود: بسترسازی برای افکار عمومی به منظور پذیرش همزیستی با کرونا و تغییر در رفتارها و مناسبات گذشته ضروری است.

امام جمعه نیشابور نیز در این جلسه گفت: امروز هم مانند زمان جنگ در شرایط تهدید هستیم و باید با هر کسی که شرایط بهداشتی را رعایت نمی‌کند به شدت برخورد شود.

حجت الاسلام یعقوبی افزود: مشکل‌تر از کمبود دارو و واکسن آنفولانزا نوع توزیع آن است که باید این شبهه در بین مردم برطرف شده و این شایعه خنثی شود.

وی با بیان اینکه بخشی از بودجه مقابله با کرونا باید صرف آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی شود خاطر نشان کرد: باید بسیجی متشکل از معلمان بهداشت مدارس، بسیج، سپاه، هلال احمر و نیروهای مردمی برای کمک به کادر بهداشت‌ و درمان بوجود بیاید تا پرستاران امکان استراحت و تجدید قوا بدست بیاورند.