اجرای طرح نوغانداران کوچک در زبرخان
اجرای طرح نوغانداران کوچک در زبرخان
خاتون شرق - ابوالفضل بزرگی آموزگار کارآفرین توانسته با استفاده از ظرفیت های منطقه ای با کمترین هزینه و امکانات، مهارتی به دانش‌آموزانش بیاموزد تا بعد از فارغ‌التحصیلی دیگر نگران بیکاری نباشند و با این مهارت ها از هم اکنون در کنار ادامه تحصیل درآمد هم کسب کنند.

رکسانا کیهانی
ابوالفضل بزرگی آموزگار کارآفرین توانسته با استفاده از ظرفیت های منطقه ای با کمترین هزینه و امکانات، مهارتی به دانش‌آموزانش بیاموزد تا بعد از فارغ‌التحصیلی دیگر نگران بیکاری نباشند و با این مهارت ها از هم اکنون در کنار ادامه تحصیل درآمد هم کسب کنند.
نگرانی از اشتغال به کار دانش‌آموزان بعد از پایان تحصیلات ابوالفضل بزرگی را برآن داشت به فکر راهکاری برای کارآفرینی به نفع دانش‌آموزانش باشد تا بتوانند با آن درآمد کسب کنند.
او اعتقاد دارد حلقه مفقوده‌ آموزش و پرورش «کارآفرینی» است یعنی آموختن علم و همزمان پرورش مهارتهای دانش‌آموز.
دانش آموزان با مهارت آموزی می توانند به درک عمیق تری از آموخته های خود دست یابند و برای ساختن آینده ای بهتر با توجه به نقش مهم کارآفرینی در جامعه آماده شوند.
بزرگی می گوید: امروز در مدارس علم و آموزش وجود دارد ولی مهارتی در کار نیست و به همین خاطر مطالب در مدت کوتاهی از ذهن دانش‌آموزان فراموش می‌شود. اما اگر معلمان از خلاقیت خود بهره ببرند و ابزار کار مناسب را به کار بگیرند می توانند توانمند عمل کنند. برهمین اساس پرورش دانش‌آموز با مهارت آموزی عجین می‌شود و در آینده می‌تواند شغل مناسبی پیدا کند.
بزرگی در ادامه از تلاش هایش برای معرفی این مهارت ها می گوید: تلاش زیادی کردم در جامعه کوچک مدرسه ای که در آن تدریس می کنم دانش آموزان را توانمند کنم از سوی دیگر سعی در آموزش مهارتی داشتم که هزینه اولیه زیادی نیاز نداشته باشد از این رو در سال تحصیلی گذشته دو طرح را با دانش آموزان به انجام رساندیم.

طرح اول پرورش قارچ صدفی و طرح دوم نوغانداران کوچک بود که در آن به پرورش کرم ابریشم و برداشت پیله پرداختیم.
تمامی این طرح ها توسط دانش آموزان فراگرفته شد و مهارت از آموزگار به دانش آموزان و از دانش آموزان به خانواده منتقل شد و به این ترتیب این مهارت آموزی در سطحی فراتر از مدرسه توسعه پیدا کرد.
وی افزود: اگر بتوانیم به کمک برنامه ریزی آموزشی و در دستگاه آموزش و پرورش در کنار تحصیل و کسب علم، استعدادهای دانش آموزان را شناسایی و در ادامه آنان را هدایت کنیم و در مسیر علاقه فردی قرار دهیم، حتما مسیر شغلی و آینده شغلی بهتری خواهند داشت. جوانان و نوجوانان روستایی سرشار از انرژی و استعداد هستند و با برگزاری دوره های مهارت ورزی علاوه بر توانمند سازی دانش آموزان در رشته های مختلف، می توان در پیشرفت و امنیت شغلی آنها سهیم بود.

در آمد زایی با سرمایه اندک
وی درباره آموزش مهارت پرورش قارچ گفت: بذر قارچ صدفی با قیمت بسیار اندک قابل تهیه است و در پرورش قارچ صدفی مقداری سفال گندم را که در تمامی روستاها موجود است جوشاندیم و مواد جوشانده شده را داخل پلاستیک به صورت لایه لایه در هر لایه بذر قارچ صدفی را قرار دادیم. پس از آن به محل مناسب جهت نگهداری منتقل شد که در مدسه ما از انباری استفاده شد. پس از نمایان شدن علائم اولیه رویش با ایجاد شیار به رشد قارچ ها کمک کردیم و برای تامین گرما و رطوبت از قابلمه و شعله استفاده کردیم و به دلیل استقبال زیاد دانش آموزان مقداری بذر در اختیار دانش آموزان گذاشته شد که در منزل به پرورش قارچ پرداختند.


با توجه به موفقیت آمیز بودن این طرح در گامی بعدی اقدام به پرورش کرم ابریشم به عنوان نوغانداران کوچک کردیم و با همکاری جهاد کشاورزی شهرستان کرم های یک روزه تهیه کردیم. دوره پرورش کرم ابریشم از روز بیرون آمدن از تخم حدود یک ماه زمان می برد و در این طرح در مدرسه آموزش های لازم به دانش آموزان داده شد سپس به هر دانش آموز تعداد ۲۰ تا ۵۰ کرم داده شد. در این یک ماه کرم ها با برگ توت تغذیه شدند و پس از یک ماه کرم ها شروع به پیله بستن کردند. در این دوره حدود ۲۰ کیلوگرم پیله برداشت شد و در این طرح ها علاوه بر درآمد زایی برای مدرسه که از فروش پیله ها حاصل آمد دو مهارت و دو شغل به دانش آموزان معرفی و آموزش داده شد.

ایران امروز نیازمند نسلی کارآمد و با مهارت
نسل امروز بی شک آینده ساز فردای کشور است و ایران امروز ما، نیازمند ساختن نسلی کارآمد و با مهارت برای آینده است. مهارت آموزی در نظام های آموزشی پیشرفته جایگاه ویژه ای دارد زیرا تنها آموزش سطحی منابع درسی به دانش آموزان نمی تواند آنان را برای زندگی آینده آماده کند لذا برای پرورش نسلی کارآمد که بتواند آینده روشنی را برای کشور رقم زند، باید به فکر راه های افزایش مهارت افراد درفرآیند تعلیم و تربیت بود.
یکی از مهم ترین گام ها در مسیر تغییر نگاه نمره محور حاکم بر نظام آموزشی، افزایش درک دانش آموزان نسبت به مهارت آموزی است.


تحول در روش های آموزشی و محتوای کتاب های درسی از محورهای مهم دیگر برای توانمندسازی هرچه بیشتر دانش آموزان است که همواره از سوی کارشناسان آموزشی مورد توجه قرار می گیرد.
به منظور بررسی میزان اهمیت مهارت آموزی در نظام آموزشی، بازنگری در روش های آموزشی و محتوای آموزشی کتاب های درسی از گام های مهم است که در این مسیر باید برداشته شود.