از نیشـابور تا ونـیز
از نیشـابور تا ونـیز
خاتون شرق - برای جهانگردانی که به ایتالیا می‌آیند دیدن شهر ونیز در اولویت است. ونیز شهری است که بر روی آب بنا شده و نمونه آن در دنیا بسیار اندک است.

مجتبی فخری
برای جهانگردانی که به ایتالیا می‌آیند دیدن شهر ونیز در اولویت است. ونیز شهری است که بر روی آب بنا شده و نمونه آن در دنیا بسیار اندک است.
فاصله رم پایتخت ایتالیا تا ونیز کوتاه است و من به عنوان یک دانشجوی رشته گردشگری همیشه دوست داشتم این شهر رویایی را از نزدیک ببینم و حالا که اینجا هستم این فرصت را برای دیدن کانال‌های آبی این شهر از دست ندادم.
در ونیز به جای خیابان‌های آسفالت و سنگ‌فرش کانال‌های آبی نقاط مخالف شهر را به هم‌ وصل کرده و به جای ماشین‌های دودزا قایق‌های پارویی مسافران را جابجا می‌کند.
من مجتبی فخری اهل نیشابور و دانشجوی رشته گردشگری هستم و در این سفرنامه‌های کوتاه می‌خواهم خاطراتم را از سفر به کشورهای مختلف با شما همشهریان عزیزم به اشتراک بگذارم.
امروز به ونیز آمده‌ام و در ابتدا باید به شما همشهریان نیشابوری خاطرنشان کنم در فضای گردشگری آن چیزی که شما در تبلیغات می بینید با آنچه که در واقعیت وجود دارد گاه بسیار متفاوت است به عنوان مثال در تبلیغات گردشگری برای شهر پاریس شما عموماً عکس‌ها و فیلم‌های زیبایی از برج ایفل و مناطق زیبای پاریس می‌بینید و از محله‌های سطح‌پایین این شهر اثری نمی‌بینید اما وقتی خودتان قدم به این نقاط بگذارید می‌بینید که پاریسی که در تصور‌تان ساخته بودید از زمین تا آسمان با واقعیت متفاوت است و شهر ونیز هم از این‌ قاعده مستثنی نیست.


ونیز، شهری که بر روی آب قرار گرفته و زیبایی‌های آن زبانزد خاص‌وعام است سرشار از جاذبه‌های تاریخی است.
میدان سن‌مارکو در ونیز که به نام یکی از حواریون حضرت مسیح نام گذاری شده یکی از جاذبه‌های تاریخی شهر ونیز است.
این شهر به علت تعدد آثار تاریخی، هنری و معماری در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و این خود یکی از دلایلی است که گردشگران از همه جهان برای بازدید از این شهر می‌آیند.


ونیز در سواحل شمال شرقی ایتالیا واقع شده و مرکز منطقه‌ ونتو (Veneto) است. مساحت این شهر ۴۱۴ هزار کیلومتر مربع و طبق آمار سرشماری که در سال ۲۰۱۴ دارای جمعیتی بالغ بر ۲۶۴هزار نفر است.
قدمت شهر به ۸۰۰ سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد و تا قبل از آن با توجه به منابع غنی برای شکار و ماهیگیری افرادی در این منطقه می زیستند اما به طور پراکنده، طبق شواهد تاریخی قبل از رومیان نیز تمدنی با مشاغلی از قبیل ماهیگیری، تولید نمک و حمل و نقل دریایی در این شهر زندگی می کردند و با آمدن رومیان به این منطقه مشاغل رونق بیشتری گرفت و  آثار تاریخی متعددی در این شهر وجود دارد که توسط رومیان ساخته شده باشد.


امروز در ونیز دیدن بچه‌های مدرسه‌ای که صبح از جلو در خانه برای رفتن به مدرسه سوار قایق می‌شوند یک صحنه عادی است.
تصور کنید شما برای یک خرید عادی از سوپرمارکت مجبور باشید از جلو درخانه‌تان سوار قایق بشوید، چه حسی پیدا می‌کنید.
بعصی از کانال‌های آب ونیز به خاطر راکد بودن آب بو گرفته و به کسانی که این شهر را برای مسافرت انتخاب کرده‌اند باید هشدار بدهم که شهر بسیار گرانی است و می‌گویند به خاطر همین گرانی جمعیت آن کم شده است.


ونیز سرشار از مغازه‌ها با اجناس عجیب و غریب و خانه‌های قدیمی است. در یکی از این مغازه‌ها مانکن‌هایی فروخته می‌شد که توسط یک مجسمه‌ساز آمریکایی ساخته شده بود و نکته جالب مانکن‌ها این بود که بسیار واقعی به نظر می‌رسید و این مانکن به قیمت‌های بسیار گرانی تا ۳۰هزار یورو قیمت‌گذاری شده بود.
میدان اصلی شهر ونیز « سن‌مارکو » در کنار یک کلیسای بسیار زیبا قرار دارد و مجسمه‌های بسیار زیبای آن گردشگران را به خود جلب می‌کند.
ونیز از مجموعه چند جزیره کوچک تشکیل شده که بوسیله پل‌هایی به یکدیگر مرتبط است و پل ریالتو یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین پل‌های ونیز است که می‌توان از فراز آن چشم‌انداز زیبایی از شهر را مشاهده کرد.
یکی دیگر از پل‌های ونیز به پل افسوس شهرت دارد که در یک طرف آن دادگاه و در طرف دیگر زندان قرار دارد و چون متهم در بین دادگاه و زندان از روی این پل عبور می کرده و احتمالا اگر محکوم به اعدام بوده برای آخرین بار از روی این پل به شهر و دریا نگاه می‌کرده به پل افسوس معروف شده است.


در ونیز نوعی سنگ‌ زینتی فروخته می‌شود که بسیار شبیه سنگ فیروزه نیشابور است اما فیروزه نیست و از آن گوشواره و گردنبند درست می‌کنند و این سنگ از جزیره‌ای به نام‌ مورانو در نزدیکی ونیز استخراج می‌شود.
مورانو و بورانو ۲جزیره هستند که در ساخت تزئینات شیشه‌ای و سنگ بسیار معروف هستند و اشخاص ثروتمند برای خرید اشیاء تزئینی به این جزیره‌ها می‌روند.
سفر ما به ونیز در اینجا به پایان می رسد. در سفرنامه بعدی دوست دارید به کدام شهر سفر کنیم.
پاسخ‌ها و نظرات خود را برای من در صفحه اینستاگرامم ارسال کنید.mojtabaa_fakhri@
تا سفرنامه‌ای دیگر و شهری دیگر شما همشهریان عزیز را به خدای بزرگ‌ می‌سپارم.