اعتراض کارگران شرکت‌های پیمانکاری مجتمع فولاد خراسان به قرارداد جدید
اعتراض کارگران شرکت‌های پیمانکاری مجتمع فولاد خراسان به قرارداد جدید
خاتون شرق - در پی تجمع تعدادی از کارگران شرکت‌های پیمانکار مجتمع فولاد خراسان در مقابل فرمانداری نیشابور خبرنگار خاتون‌شرق برای کسب اطلاع از علت این تجمع در جمع ایشان حضور یافت.

در پی تجمع تعدادی از کارگران شرکت‌های پیمانکار مجتمع فولاد خراسان در مقابل فرمانداری نیشابور خبرنگار خاتون‌شرق برای کسب اطلاع از علت این تجمع در جمع ایشان حضور یافت.
یکی از کارگران پیمانی مجتمع فولاد خراسان در گفت‌وگو با خاتون‌شرق اظهار کرد: تعداد زیادی از ما کارگران پیمانی در مجتمع فولاد خراسان بیش از ۱۰سال سابقه کار داریم.
وی افزود: دولت اعلام کرده کارگران پیمانی با سابقه بیش از چهار سال تبدیل وضعیت به رسمی می‌شوند اما مجتمع فولاد خراسان به جای این کار قرارداد ما را تبدیل به حجمی کرده که در صورت اجرا پیمانکار می‌تواند عذر نیروهای باسابقه را بخواهد و اگر روزی هم قانون تبدیل وضعیت کارگران پیمانی به رسمی اجرایی شود شامل ما نخواهد شد.
وی گفت: ما نیروهای شرکت تامین نیرو هستیم و بدون اطلاع ما پیمانکار طرف قراردادمان عوض شده است.
به گفته وی تعداد کارگران پیمانی مجتمع فولاد خراسان بالغ بر ۲هزار و ۸۰۰نفر است که در قالب حدود ۱۵شرکت پیمانکاری با این مجتمع کار می‌کنند اما پیش از این فقط یک‌شرکت پیمانکار به نام فولادیار وجود داشت.
وی اظهار کرد: در حال حاضر هم حقوق تیر و مردادماه پرداخت نشده و گفته‌اند تا قرارداد جدید را امضا نکنید از حقوق خبری نیست و هرسال هم همین مشکل را داریم و حل نمی‌شود.
وی گفت: چرا وقتی درخواست تبدیل وضعیت می‌کنیم بهانه می آورند که این شرکت خصوصی است اما به محض اینکه کمبود انرژی پیش می‌آید اولین بخش صنعتی که تعطیل می‌شود مجتمع فولاد خراسان است.
چرا وقتی شرکت بومی پیمانکار بزرگی مانند فولادیار وجود دارد باید با شرکت‌های اصفهانی کنیم؟
مسعود اکبری معاون برنامه‌ریزی فرمانداری نیشابور در حاشیه جلسه با این کارگران به خاتون‌شرق گفت: تعدادی از کارگران شرکت‌های پیمانکار مجتمع فولاد خراسان در اعتراض به تغییر نوع قراردادشان در مقابل فرمانداری نیشابور تجمع کردند.
وی افزود: این کارگران مدعی هستند شرکت تامین نیروی فولاد خراسان نوع و مفاد قرارداد را تغییر داده و قرارداد قبلی ما دائمی بوده و در قرارداد جدید موقتی است و در بندی از قرارداد هم این مورد گنجانده شده است که «شرکت حق فسخ یک‌طرفه این قرارداد را دارد» البته باید به صورت تخصصی‌تر به این موضوع ورود پیدا کرد.
وی افزود: مشکل دومی که مطرح شد مربوط به مسئله رتبه‌بندی و طبقه‌بندی مشاغل بود و مدعی هستند در احکام و رتبه‌بندی‌ و پرداختی‌هایشان در حق ایشان اجحاف می‌شود.
وی گفت: طی تماسی که با آقای آستانه معاون مالی مجتمع فولاد داشتیم ایشان تضمین کرد که هیچ کسورات در پرداختی‌ها اتفاق نخواهد افتاد و وضعیت مالی کا گران بهتر خواهد شد و‌ در تماس با آقای مروی معاونت منابع انسانی مجتمع فولاد خراسان ایشان هم تاکید کرد تغییر نوع قراردادشان به آن شکلی که کارگران می‌پندارند نبوده و هیچ مشکلی برای امنیت ایشان به وجود نیامده است.
طی هماهنگی با آقای جوانبخت مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان قرار شد نمایندگان کارگران با معاونان فولاد خراسان طی جلسه‌ای مشکلاتشان را مطرح کنند تا دغدغه ایشان رفع شود.
فرمانداری نیشابور تا رفع این مشکل و دغدغه این کارگران پیگیر موضوع خواهد بود.

حتی یک نقطه قرارداد تغییر نکرده
اما طهمورث جوانبخت مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان در مصاحبه با خاتون‌شرق تاکید کرد قراردادی که کارگران با شرکت پیمانکار می‌بندند حتی یک نقطه‌اش تغییر نکرده است.
وی گفت: اما در قراردادی که مجتمع فولاد خراسان با پیمانکار می‌بندد؛ پیمانکار باید تضمین بدهد که حقوق و مزایای نیروها را به طور کامل پرداخت کند در حالی که پیش از این به این شکل نبود.
وی با بیان اینکه وقتی موضوعی به درستی تبیین نشود ابهام و سوتفاهم پیش‌ می‌آید گفت: در یک سال گذشته تلاش کردیم وضعیت پیمانکاران بهبود پیدا کند تا وضعیت کارگران پیمانی هم بهتر شود.
وی خاطرنشان کرد: شکل قرارداد پیمانکار همان قرارداد مصوب اداره کار است و خارج از آن نمی‌تواند قرارداد ببندد و ما فقط پیمانکار را ملزم به پرداخت کامل حقوق و مزایای کارگران کرده‌ایم به عنوان مثال حقوق و مزایایی که طرح مشاغل برای گروه ۱۲ فولاد تعیین کرده در بخش پیمانکاران هم کارگران گروه ۱۲ باید همین حقوق و مزایا را دریافت کنند.
وی افزود: طرح طبقه‌بندی مشاغل پارسال در مجتمع فولاد خراسان اجرایی شده و از پیمانکار تضمین خواسته شده که همه جدول‌های قرارداد به طور کامل اجرا شود.
لازم به ذکر است در ادامه این اعتراضات سه‌شنبه گذشته نیز تعدادی از کارگران مجتمع فولاد خراسان در محل این مجتمع تجمع کردند که اخباری در این خصوص در فضای مجازی منتشر شد و در آن به اعتصاب ۶۰۰نفر از کارکنان این مجتمع اشاره شده بود.
روابط عمومی فولاد خراسان در واکنش به این اخبار جوابیه‌ای منتشر کرد که در ادامه متن این جوابیه به اطلاع می‌رسد.

جوابیه مجتمع فولاد خراسان:
این خبر مخدوش و غیر منطبق بر حقیقت ماجرا است
توضیح روابط عمومی فولاد خراسان درباره‌ی یک خبر
در پی اعلام خبر اعتصاب ۶۰۰ نفر از کارکنان پیمانکار شرکت مجتمع فولاد خراسان در فضای مجازی، روابط عمومی این شرکت با ارسال توضیحی به رسانه‌های‌ محلی نسبت به این خبر که آن را «مخدوش و غیر منطبق بر حقیقت ماجرا» دانسته واکنش نشان داد.
در این اطلاعیه که نسخه‌ای از آن در اختیار این رسانه نیز قرار گرفته، با تاکید بر این که «معدودی» از کارکنان یادشده مطالباتی داشته‌اند، آمده که قرار است این‌ موضوع در نشستی با این‌همکاران مورد بررسی قرار بگیرد.
متن توضیح ارسالی مدیریت روابط عمومی فولاد خراسان در ادامه می‌آید:
امروز سه‌شنبه، ششم شهریورماه در پی درخواست جمع محدودی از همکاران عزیز پیمانکار با موضوع «تغییر وضعیت پیمانی به قراردادی»، تعدادی از همکاران دغدغه‌های پرسنلی خود را به سمع نمایندگان شرکت و مسئولین ذیربط رساندند.
اما متأسفانه روایتی نادرست، غیرمسئولانه و جهت‌دار از این بیان مطالبه و گفتمان همکاران، توسط برخی صفحات فضای مجازی منتشر شده و اذهان عمومی را شائبه دار کرده و با ارایه اطلاعات و تصویری مخدوش از اصل موضوع و خبر، آن را به سمت و سوی بهره‌برداری‌های نادرست ‌ناروا سوق داد.
یادآور می‌شود در پی طرح مطالبات و گفت‌وگو با همکاران و دریافت نقطه نظرات آنان، مقرر شد نمایندگان این عزیزان، برای طرح دغدغه‌های خود و پیگیری مسائل مد نظر در نشستی با مدیران شرکت، موضوع را پیگیری نمایند.
شرکت مجتمع فولاد خراسان در دو سال گذشته بارها و به کرات تعهد خود را به سرمایه‌های انسانی و فرزندان برومند این آب و خاک مقدس، اثبات کرده و همواره پاسدار زحمات دستان پرتوان مردان ایران اسلامی، مخصوصاً جوانان بومی منطقه نیشابور بزرگ بوده است.
همین موضوع فولاد خراسان را فراتر از یک شرکت، به یک فرهنگ غنی بین مردمان این خطه جغرافیایی تبدیل کرده است.
به امید موفقیت و سربلندی روزافزون صنعت کشور و جبهه صنعت شرق فولاد ایران اسلامی
روابط عمومی شرکت «مجتمع فولاد خراسان»

برگزاری جلسه پیگیری و رفع مشکل مطالبات در فرمانداری نیشابور
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان نیشابور گفت: پیرو اجتماع مطالبه‌گری برخی نیروهای پیمانی مجتمع فولاد خراسان, عصر امروز جلسه بررسی و رفع مشکلات آنان با حضور مدیرعامل و معاونان مجتمع فولاد خراسان، نمایندگان و بازرسان اداره کار و همچنین ۷ نفر از نمایندگان کارکنان پیمانی معترض، در محل فرمانداری نیشابور برگزار شد.
مهدی دونده افزود: با توجه به اینکه این کارکنان از نیروهای شرکت های پیمانکار مجتمع فولاد خراسان هستند، قرارداد منعقده شرکت‌های پیمانکاری مذکور با مجتمع فولاد خراسان، در حضور نمایندگان کارکنان معترض به صورت کامل و بند به بند بررسی و رفع ابهام صورت گرفت.
وی افزود: در پایان جلسه و بعد از گفتگوی کامل دو طرفه و رفع ابهامات و مشکلات مدنظر این کارکنان, دو طرف گفتگو ضمن ابراز رضایت از نتیجه جلسه، بر لزوم همدلی و همکاری مستمر و بیش از پیش تاکید کردند.