بهره‌برداری از زیرساخت‌های آب و انرژی پروژه‌های مسکن ملی در دهه‌ی فجر
بهره‌برداری از زیرساخت‌های آب و انرژی پروژه‌های مسکن ملی در دهه‌ی فجر
خاتون شرق - به گفته‌ی جانشین رئیس کارگروه نهضت ملی مسکن نیشابور، 40 واحد از واحدهای ساخته شده‌ی مسکن ملی در دهه‌ی فجر آماده‌ی تحویل می‌شود اما به جهت اینکه در محوطه‌ی کارگاهی قرار دارد فعلا قابل سکونت نیست.

به گفته‌ی جانشین رئیس کارگروه نهضت ملی مسکن نیشابور، ۴۰ واحد از واحدهای ساخته شده‌ی مسکن ملی در دهه‌ی فجر آماده‌ی تحویل می‌شود اما به جهت اینکه در محوطه‌ی کارگاهی قرار دارد فعلا قابل سکونت نیست.

محمود گیاهی که ظهر یک‌شنبه از پروژه‌ی فدک نیشابور بازدید می‌کرد این خبر را اعلام کرد.

به گفته‌ی این مسؤول، ۴۰ واحد از مجموعه‌‌ای که ستاد اجرایی فرامین امام، کارگزار آن است و اعضای آن تا کنون ۲۷۰ میلیون آورده داشته‌اند تا دهه‌ی فجر آماده‌ی تحویل می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کل پروژه در یک محیط کارگاهی در حال اجرا است تا زمانی که امنیت و ایمنی واحدها از نظر محیط تردد پیاده و سواره در اطراف واحدها تأمین نشود واحدها قابل سکونت نیست اما زیرساخت‌های کل پروژه شامل آب، برق و گاز در دهه‌ی فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته‌ی گیاهی، از ۲۰۰ واحد کارگزاری ستاد فرامین امام که پیشتر از بقیه پیشرفت فیزیکی دارد ۸۰ واحد با پیشرفت ۸۰ درصد و بقیه به میزان ۶۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم که تا دهه‌ی مبارک فجر، فونداسیون همه‌ی پروژه‌ها را اجرا کنیم که دورنمای کل پروژه‌ی ۴ هزار و ۶۶۸ واحدی مشخص باشد.

وی با بیان اینکه تا کنون فونداسیون حدود ۳۶۰۰ واحد به اتمام رسیده گفت: امروز به ناظرین و مجریان پروژه‌ها تأکید شد که در اجرای فعالیت‌های لازم برای آماده‌سازی‌ها تسریع کنند و به گونه‌ای باشد که به محض رسیدن اعتبارات، بهره‌برداری و جدب فوری صورت گیرد.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۴۶۸۸واحد را در قالب ۱۳ پروژه ساختمانی تعریف و پروژه آماده سازی و جدول گذاری سایت فدک با بیش از ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا می باشد. در نظر داریم ۲ پروژه باقیمانده را نیز تا پایان بهمن ماه تعیین تکلیف کنیم که همه‌ی پروژه ها پیمانکار داشته باشند و بتوانند به صورت متوازن کارها را پیش ببرند.

 

چهار دستگاه بر کیفیت نظارت می‌کنند

همچنین ناظر عالی پروژه‌ی فدک در گفتگو با خاتون شرق از جزئیات مجموعه‌های احداثی این پروژه خبر داد و گفت: کیفیت این واحدها توسط چهار دستگاه نظارت می گردد.

هادی عبداله زاده افزود: راه و شهرسازی استان، به عنوان ناظر عالیه، مهندسین عضو سازمان نظام مهندسی به عنوان ناظر تعیین شده در پروانه ساختمانی و نمایندگان مهندسین مشاور مهرپاژ به عنوان ناظر مضاعف (مقیم) در محل پروژه حضور دارند.

وی تأکید کرد: خود ما هم به عنوان راه و شهرسازی شهرستان، مرتبا در محل پروژه بر کل فعالیت‌ها نظارت می‌کنیم بنا بر این تمام تلاش خودرا بر رعایت مقررات ملی ساختمان به کار می بریم تا حداکثر ضوابط و معیارهای فنی تعیین‌شده را رعایت می‌کنیم.

وی در خصوص قیمت تمام شده‌ی واحدها برای مصرف کننده گفت: این رقم باید پس از اتمام واحدها به وزارت راه و شهرسازی کشور ارائه و مورد تصویب قرارگیرد.

وی در پاسخ به خاتون شرق در خصوص صورت‌‌وضعیت پیمانکاران خاطر نشان کرد: در حال حاضر قراردادها بر اساس متر مربعی چهارمیلیون و پانصد هزارتومان طبق قراردادهای یکسان در کل کشور با شرکت های انبوه ساز منعقد گردیده و به این مبالغ نرخ تعدیل بر اساس شاخص های اعلامی سازمان برنامه وبودجه برای آنها محاسبه و پرداخت می‌شود.

کارگزاران پروژه‌ها معرفی شدند

ناظر پروژه‌ی فدک گفت: شرکت عمران ستاد جرایی فرامین امام کارگزار پروژه ۲۰۰واحدی، و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کارگزار پروژه ۴۶۳ واحدی می باشند.

شرکت برج فیروزه آسمان مجری ۴۸۰ واحد، شرکت احیاء مسکن آسمان ۵۱۰ واحد، شرکت رازینه ساز شرق ۶۶۰ واحد، شرکت پویان بتن ۱۲۴۰واحد، شرکت آرتا سازه۲۹۵ واحد شرکت جهادخانه سازی۱۸۰واحد، شرکت آتیه ساز ۲۴۰ واحد مستقیما با راه وشهرسازی قرارداد ساخت دارند. همچنین برای کارکنان نیروی انتظامی ۳۶۰ واحد، ایثارگران ۲۰۰واحدو کارکنان تیپ ۲۱امام رضا ۲۰۰واحد در نظر گرفته شده که عملیات اجرایی آن بزودی آغاز می گردد.

وی در مورد بانک عامل مشارکت‌کننده گفت:‌ در تمام این پروژه‌ها ی انبوه سازی بانک مسکن مشارکت دارد و به هر واحد به میزان ۵۵۰ میلیون تومان تسهیلات می‌دهد.

به گفته‌ی عبداله زاده، حتی واحدهایی که تازه فونداسیون ریخته‌اند قرارداد مشارکت با بانک امضا شده و در نوبت تخصیص می باشند.

شایان ذکر است پیش از این برخی اطلاعات وزارت راه و شهرسازی، از قیمت متر مربعی ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به عنوان هزینه‌ی ساخت در سال جاری خبر داده بود.

اضافه می‌شود متوسط زیربنای واحدها ۸۰ متر مربع است که با در نظر گرفتن قیمت‌های اعلامی، حتی اگر به فرض محال، تمام این پروژه‌ها تا پایان سال جاری بهره‌برداری شود قیمت هر متر مربع برای مصرف کننده، چیزی حدود ۱۰ میلیون تومان می‌باشد.