تخلفات ۱۶گانه رئیس شورای شهر نیشابور
تخلفات ۱۶گانه رئیس شورای شهر نیشابور
خاتون شرق - پنج نفر از اعضای شورای شهر نیشابور، طی نامه‌ای که در صحن علنی این شورا قرائت شد، به آنچه امضا کنندگان این نامه، عملکرد ضعیف، منفعلانه و تفرقه‌افکنانه‌ی رئیس شورای شهر نامیدند اعتراض و در خصوص برخی مشکلات موجود در مجموعه‌ی شورا و مدیریت شهری نیشابور، وی را مقصر و ناکارآمد دانستند.

پنج نفر از اعضای شورای شهر نیشابور، طی نامه‌ای که در صحن علنی این شورا قرائت شد، به آنچه امضا کنندگان این نامه، عملکرد ضعیف، منفعلانه و تفرقه‌افکنانه‌ی رئیس شورای شهر نامیدند اعتراض و در خصوص برخی مشکلات موجود در مجموعه‌ی شورا و مدیریت شهری نیشابور، وی را مقصر و ناکارآمد دانستند.
رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای شهر به نمایندگی از پنج عضو معترض، عصر سه‌شنبه این نامه را در صحن علنی این نهاد قرائت کرد.
در این نامه خطاب به رئیس شورای شهر آمده است: اینجانبان حبیب‌اله بتویی، محمدکاظم صادقی، سعید نیرآبادی، مهندس احمد همت‌آبادی و حاج احمد همت آبادی به عنوان اعضای شورای اسلامی شهر نیشابور از مردم رأی اعتماد گرفتیم و عهد بستیم که وکلا و امانت داران خوبی برای آنها باشیم و به وظایف و تکالیف شورایی خود عمل کنیم اما شما ترجیح دادید تعهدات شورایی و وکالت خود را رها نموده و وکیل تمام قد آقای شهردار باشید و به واسطه‌ی اختیارات خود، با حمایت نابجا از بعضی مسائل در مقابل اهداف و سیاست‌های از پیش تعیین شده‌ی شورا ایستادید و مانع نظارت درست بر مدیریت شهری شدید و به این سب، لطمات جبران ناپذیری به شهر وارد نمودید.
در بخش دیگری از این نامه خطاب به رئیس شورای شهر آمده است: به علت مسامحه و سهل‌انگاری جناب عالی در انجام وظایف در امر نظارت بر مدیریت شهری و اجرای مصوبات تا کنون ناموفق بوده ایم که برخی از نقاط ضعف مدیریت قریب به دو ساله جناب عالی بدین شرح است:
۱- سوء مدیریت در پیگیری مصوبات و مکاتبات شورا که نتیجه آن بلاتکلیف ماندن بسیاری از مکاتبات و مصوبات در شهرداری است از جمله حذف زوائد بصری و ساماندهی سیمای شهری، ساماندهی و تکمیل پایانه بابک کریمی، محوطه افلاک نما، فروش اموال غیر منقول و بازگشایی مسیرهای دارای اولویت، تعیین تکلیف زمین تنیس، کیوسک‌های سطح شهر، میدان بار، بهسازی بوستان‌ها و میادین، بهسازی سایت‌های مخابراتی و …
۲- تضعیف شدید جایگاه شورا و در رأس آن ریاست شورا در مدت تصدی مسؤولیت به دلیل بی تفاوتی شما نسبت به مسائل
۳- ضعف در اداره امور شورا و رفع مسؤولیت از کلیه وظایف و اختیارات و خلاصه نمودن وظایف رئیس به امضای مصوبات و مکاتبات آماده
۴- جلوگیری از ایفای وظایف هیأت رئیسه شورا با تعطیلی کامل جلسات آن …
۵- تخلف در نحوه برگزاری جلسات رسمی …
۶- لغو تعدادی از جلسات رسمی و فوق العاده شورا در سال گذشته با همکاری افراد غیر مرتبط با هدف فرصت سوزی و فراهم نمودن شرایط عدم حضور ایشان در جلسات برای ارائه توضیح در مورد برنامه های محقق نشده و اهداف پیش رو
۷- عدم حضور در جلسات هیأت تطبیق مصوبات شوراها برای دفاع از مصوبات
۸- استنکاف از ابلاغ مصوبات اعتراضی کمیسیون‌ها در مورد عملکرد شهرداری و ابلاغ برخی از آنها با تأخیر طولانی مدت
۹- اتلاف وقت کمیسیون ها از طریق ارجاع مکاتبات و تقاضای خارج از حدود وظایف و اختیارات و ایجاد توقع در شهروندان از جمله تخلفات ساختمانی یکی از املاک سطح شهر که از سال ۱۴۰۱ تا کنون ۲۵ مورد مکاتبه صادره و وارده در بر داشته و با توجه به عدم صلاحیت شورا در رسیدگی به مسئله، نهایتا منجر به شکایت شاکی از طریق دیوان عدالت اداری شده است
۱۰- دخالت در برگزاری جلسات کمیسیون ها و الزام به تشکیل برخی از جلسات در حالی که حد نصاب حضور اعضا رعایت نشده و جلسات با حضور حداقل اعضا رسمیت یافته و متعاقبا تصمیمات آن نیز بر خلاف قانون ابلاغ شده است
۱۱- مشروعیت بخشیدن به غیبت‌های مکرر و پر تعداد برخی از اعضای شورای اسلامی شهر در جلسات
۱۲- عدم اعلام وصول لوایح واصله در جلسات رسمی و اطلاع رسانی نکردن ارجاع آنها به کمیسیون‌ها
۱۳- عدم پیگیری و نظارت بر نحوه رسیدگی به لوایح ارجاعی به کمیسیون ها در مهلت مقرر قانونی که بعضا بر خلاف ضوابط و مقررات رسیدگی به برخی از لوایح در کمیسیون ها تا چندین ماه به طول انجامیده
۱۴- عدم ارائه گزارش در مورد جلساتی که رئیس شورا خارج از محل شورا و به دعوت از سایر دستگاه‌‌ها و نهادها حضور یافته‌اند.
۱۵- سوق دادن شورا به روزمرگی و عدم تهیه و تدوین برنامه سالیانه
۱۶- ناآگاهی از قوانین و مقررات حتی وظایف و اختیارات قانونی ریاست شورا
در پایان این نامه خطاب به رئیس شورا آمده است:
جناب آقای رئیس
ما از انتخاب شما به عنوان رئیس شورا سخت پشیمانیم. اکنون که در جهت عمران و آبادانی شهرمان مجالی برای بازگشت به گذشته و جبران همه‌ی فرصت‌های از دست رفته نیست، لطفا در عملکرد مدیریتی خود در اندک مهلت باقیمانده، تجدید نظر نموده و در صدد جبران مافات برآیید چرا که وقت بسیار تنگ است.

نایب رئیس شورای شهر نیشابور در جلسه علنی این نهاد:

اگر یقه شهردار را می‌گرفتیم کار به اینجا نمی‌رسید

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در جلسه علنی این شورا از پاسخگو نبودن شهردار به شورا بشدت انتقاد کرد.
محمد کاظم صادقی روز سه شنبه در نشست علنی شورای شهر گفت: ده ها و صدها نامه را می‌آورم که به دلیل عدم دقت در نامه و یا عدم اجرای آن، مشکلاتی ایجاد شده و وقت مردم گرفته شده و مکاتبات مجدد انجام شده است.
وی خطاب به رئیس شورا افزود: حضور فیزیکی شما در محل شورا فوق العاده بوده اما چه خروجی داشته است؟
وی ضمن انتقاد از عملکرد شهردار گفت: اگر یقه‌ی شهردار را می‌گرفتیم و اجرای مصوبات شورا را می‌خواستیم کار به اینجا نمی‌کشید.
نایب رئیس شورای شهر ادامه داد: شما به خاطر اینکه شهردار به جلسه شورا نیاید دو ماه او را به مرخصی می‌فرستید.
وی افزود: ما مخلص شهردار هم هستیم ولی جایی که قصور دارد و مصوبات شورا را که با امضای شما به شهرداری ارسال می‌شود اجرا نمی‌کند باید پاسخگو باشد.
صادقی گفت: مکاتبات با شهرداری، نتیجه‌ی نشست و جلسات ما است ولی شما که مصوبات را به عنوان موافق امضا و ارسال کرده اید چرا در جای خود پیگیر اجرای آنها نیستید؟
نایب رئیس شورای شهر گفت: شما باید پاسخ بدهید و مکاتباتی که بدون دلیل و به خاطر سهل انگاری شهردار اجرا نشده باید پیگیری شود.
وی بیان کرد: وقتی شهردار به امور مسلط نیست و هر چه مدیران زیردست می‌دهند می‌آورد اینجا همین می شود.
وی در عین حال تصریح کرد: هر مکاتبه و مصوبه چند بار باید به شهرداری ارسال شود تا اجرا گردد. منظور ما از این موضوع،‌ برکناری شهردار نیست ولی باید چرایی عدم اجرای مصوبات و مکاتبات شورا پیگیری شود.