تفاهم‌نامه راه‌اندازی دفتر استانداردسازی در دانشگاه نیشابور امضا شد
تفاهم‌نامه راه‌اندازی دفتر استانداردسازی در دانشگاه نیشابور امضا شد
خاتون شرق - با حضور سیدمحمد سجادی‌عطار مدیرکل اداره استاندارد خراسان رضوی تفاهم‌نامه راه‌اندازی دفتر استانداردسازی در دانشگاه نیشابور امضا شد.

سعید صفارائی – خبرنگار

با حضور سیدمحمد سجادی‌عطار مدیرکل اداره استاندارد خراسان رضوی تفاهم‌نامه راه‌اندازی دفتر استانداردسازی در دانشگاه نیشابور امضا شد.
حسین بیدکی رئیس اداره استاندارد نیشابور در گفت‌وگو با خاتون‌شرق گفت: برای توسعه فرهنگ استاندارد راه‌اندازی دفاتر استانداردسازی با همکاری مراکز آموزشی، دانشگاه‌ها و برخی وزارتخانه‌ها در دستور کار اداره استاندارد قرار گرفته و طی یک تفاهم‌نامه‌، شخصی به عنوان رابط از سوی این بخش‌ها به اداره استاندارد معرفی می‌شود و تشکیلاتی با عنوان دفتر استانداردسازی در این واحدها ایجاد می‌شود و هدف از آن فعال سازی ظرفیت دانشگاهی و تقویت زنچیره ارتباط علم و صنعت برای  مشارکت در تدوین استانداردها و اصلاح برخی استانداردهای موجودو استفاده از توان علمی دانشگاه برای آموزش فعالان کنترل کیفی بخش صنعت است و مورد بعدی فراهم ساختن امکان استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی و تبادل تجربیات است.
وی افرود: بدین ترتیب برای برخی آزمایشگاه‌های خاص مراکز دانشگاهی امکان دریافت ایزو ۱۷۰۲۵ که بسیار مهم و حیاتی است تسهیل می‌شود و این آزمایشگاه‌ها به عنوان همکار سازمان استاندارد محسوب می‌شوند و می‌توانند ارائه خدمت بدهند.
وی در خصوص اهمیت ایزو‌۱۷۰۲۵ گفت: در این استاندارد همه الزام‌های فنی و خط مشی‌های ارائه خدمات آزمایشگاهی در سطح استاندارد بین‌المللی تعریف می‌شود و بیشتر تمرکز در دانشگاه‌ها استفاده از توان علمی اساتید، هیات‌های علمی و تدوین و ارتقای استانداردها است به عنوان مثال در گروه گوهرشناسی دانشگاه نیشابور که قرار است آزمایشگاهی در رابطه با سنگ‌ها و فلزهای گرانبها راه‌اندازی کند برای تسهیل در این زمینه می‌‌توانیم تبادل اطلاعات داشته باشیم.
وی افزود: واحدهای دارای محصولات صادراتی باید استانداردشان را از آزمایشگاه‌هایی که دارای ایزو ۱۷۰۲۵ دریافت کنند البته فرآیند دریافت مجوز این استاندارد هم‌ طولانی است و آزمایشگاه شیمی دانشگاه آزاد نیشابور که متقاضی دریافت این استاندارد بوده حدود یک سال و‌نیم‌ تحت ممیزی بوده است و احتمالا تا مهرماه امسال نهایی خواهد شد که پس از دریافت آن به عنوان آزمایشگاه همکار اداره استاندارد امکان ارائه خدمات به متقاضیان در سطح کشور دارد.
وی گفت: در حال حاضر در منطقه نیشابور  تمامی ۲۳ آزمایشگاه فعال دارای این استاندارد یا درشرف اخذ آن هستند و دیگر آزمایشگاهی بدون این مجوز نمی تواند با سازمان ملی استاندارد همکاری داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: اگر چه به خاطر حساسیت موضوع دریافت این مجوز ممکن است طولانی و پرهزینه شود اما ‌پیشنهاد ما به متقاضیان این است که حتما از ابتدا برای دریافت این ایزو از مشاور متخصص استفاده کنند تا دچار تاخیر نشوند.
و ی با اشاره به اینکه در حال حاضر این تفاهم‌نامه با دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه پیام‌ نور ،آزاد و علیم و کاربردی استان هم منعقد شده گفت: در جغرافیای تحت نظارت اداره استاندارد نیشابور هشت کارشناس رسمی استاندارد فعال هستند و به علت وجود صنایع مختلف و تعدد بخش‌های مختلف تولیدی و خدماتی در این منطقه با کمبود نیروی کارشناس رسمی مواجه هستیم. در شهریور سال جاری آزمون  کارشناسان رسمی برگزار می شود که امید می رود تعداد قابل توجهی از همکاران فعال در این بخش بتوانند به عنوان کارشناس رسمی به بخش صنعت خدمات ارائه کنند.


لترم به ذکر است پس از این برنامه با حضور مدیرکل اداره استاندارد خراسان رضوی آزمایشگاه هیدرواستاتیک مخازن گاز خودروی شرکت رایان ترافیک  که موفق به اخذ مجوز ۱۷۰۲۵ شده بود در محل واحد معاینه فنی خودرو خیام  افتتاح شد.