خودکشی و کودک آزاری در صدر تماس های اورژانس اجتماعی نیشابور
خودکشی و کودک آزاری در صدر تماس های اورژانس اجتماعی نیشابور
خاتون شرق - رئیس اداره بهزیستی شهرستان نیشابور گفت: اورژانس اجتماعی نیشابور  درسال ۱۴۰۲ به تعداد ۶۶۸ مورد ماموریت اعزام شده است که موضوعات مربوط به خودکشی با ۱۹۵ مورد، کودک آزادی با ۱۹۰ مورد و همسر آزاری با ۵۱ مورد در صدر این ماموریت ها قرار داشته اند.

وحید شجاعی مهر
رئیس اداره بهزیستی شهرستان نیشابور گفت: اورژانس اجتماعی نیشابور  درسال ۱۴۰۲ به تعداد ۶۶۸ مورد ماموریت اعزام شده است که موضوعات مربوط به خودکشی با ۱۹۵ مورد، کودک آزادی با ۱۹۰ مورد و همسر آزاری با ۵۱ مورد در صدر این ماموریت ها قرار داشته اند.
علی صدر در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی افزود: در ۴ ماهه ابتدای امسال نیز تعداد ماموریت های اورژانس اجتماعی نیشابور ۲۰۲ مورد بوده است که به ترتیب موضوعات مربوط به کودک آزاری، خودکشی و همسر آزاری بیشترین فراوانی را داشته است.
وی بیان کرد: بهزیستی نیشابور تعداد ۸ هزار و ۳۶۴ خانوار با بعد جمعیتی ۳۷ تا ۴۰ هزار نفر را مورد حمایت مستقیم دارد که ماهیانه حدود ۷ میلیارد تومان مستمری به این افراد پرداخت می شود و ۵۵ مرکز خدماتی تحت نظارت دارد.
وی با بیان اینکه تعداد ۱۱ هزار و ۳۴۸ پرونده که به نحوی نوعی معلولیت دارند در بهزیستی نیشابور ثبت شده است و معلولین نیشابور ۸.۶۴ درصد جمعیت معلولین استان را شامل می شوند افزود: معلولیت های جسمی حرکتی ،ذهنی، شنوایی، صوت و گفتار، بینایی و اعصاب و روان بیشترین فراوانی را در جمعیت توان یابان نیشابور دارند.
رئیس اداره بهزیستی نیشابور با اشاره به تقاضای بالای فرزند خواندگی برای نوزادان دختر خاطر نشان کرد: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۷۸، در سال ۱۴۰۱ تعداد ۷۱ و در سال ۱۴۰۲ تعداد ۸۰ نفر تقاضای فرزند خواندگی داشته ایم که در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۸ و در سال دو سال بعد هر سال ۲۰ کودک به خانواده های واجد شرایط برای سرپرستی واگذار شده اند.
صدر با بیان اینکه تقاضای فرزند خواندگی عدد بالایی است گفت: در حال حاضر ۱۱۰ کودک بد سرپرست و بی سرپرست در رنج سنی ۷ تا ۱۸ سال در مراکز تحت پوشش بهزیستی نیشابور نگهداری می شوند.
وی با بیان اینکه با مداخله های صورت گرفته در امر طلاق و مشاوره های صورت گرفته در این حوزه ترمز روند افزایشی طلاق در نیشابور کشیده شده است گفت: در بررسی های صورت گرفته معضلات اعتیاد، ازدواج نامناسب، معضلات اقتصادی، خیانت بیشترین علل طلاق را داشته اند و در بحث موارد کیفری طلاق نیز ضرب و شتم همسر، توهین و عدم پرداخت نفقه بیشترین فراوانی را داشته است.
وی با اشاره به روند مطلوب بهسازی معابر عمومی برای توانیابان در نیشابور گفت: در حال حاضر حدود ۴۰ درصد معابر عمومی نیشابور برای دسترسی توانیابان مناسب سازی شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۹۰۲ زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی هستند که مستری دریافت می کنند. همچنین تعداد ۲۸۱ دوقلو و ۱۳ مورد ۳ قلوی کمتر از ۷ سال نیز از کمک های بهزیستی برخورد دار هستند.
رئیس اداره بهزیستی نیشابور با بیان اینکه ۷ مرکز ترک اعتیاد در نیشابور فعال هستند که ۳ هزار نفر را طی یک سال گذشته تحت پوشش قرار داده اند افزود: کمپ ماده ۱۶ زنان نیز چند ماهی است در یکی از مراکز ماده ۱۵ زنان ایجاد شده که طی همین مدت حدود ۱۰۰ نفر را پذیرش کرده است. وی یاداور شد: مطابق قانون ابلاغی ۶۰ درصد هزینه های کمپ های ماده ۱۶ که مربوط به معتادین متجاحر و کارتن خواب است مربوط به شهرداری و ۴۰ درصد متعلق بهزیستی است که متاسفانه شهرداری نیشابور در این زمینه به ماموریت های محوله توجهی ندارد و مبالغ را تامین نمی کند.
صدر با اشاره به نقش مهم خیرین در بهزیستی گفت: سال گذشته مبلغ ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان مشارکت خیرین در قالب کمک های نقدی، غیر نقدی و خدماتی بوده است.
وی بیان کرد: سال گذشته مبلغ ۷ میلیارد تومان برای ۱۵۵ نفر از افراد تحت پوشش کمک هزینه خرید مسکن پرداخت شده که از این تعداد ۱۳۶ مورد مربوط به بحث مسکن ملی بوده است.
وی اظهار کرد: سال گذشته برای ۸۱۸ نفر از افراد تحت پوشش بهزیستی نیشابور در بحث اشتغال تسهیل گری انجام شده و مبالغی از ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات با مجموع ۶۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است.