داستان خواندن روی همه موجودات مؤثر است
داستان خواندن روی همه موجودات مؤثر است
گفت و گوهای ادبی در حوزه ادبیات داستانی

 

سیده زهرا حسینی؛ نویسنده مجموعه به سوی بیداری

به کوشش: مسعوداصغرنژادبلوچی

از سری کتاب‌های رودخانه که انتشار آن‌ها از چند سال پیش آغاز شد حرکتی بود تازه که در رگ داستان کوتاه امروز دوانده شده بود. در این میان کارها و کارگاه‌های زیادی برگزار شد و کلاس‌های زیادی نیز در حال انجام هستند. مجموعه به‌سوی بیداری نوشته سیده زهرا حسینی از سری این مجموعه است.
متأسفانه به دلیل مشغله زیادی که خانم حسینی در حدفاصل انتشار کتاب تاکنون داشتند هنوز موفق نشده‌ایم با ایشان برنامه لایوی داشته باشیم. منتها گفت‌وگویی کوتاه در رابطه با جهان اندیشه و نگرش و نوشتن با ایشان انجام داده‌ایم که تقدیم شما عزیزان می‌گردد:
سیده زهرا حسینی، متولد آبان سال ۷۵ از تهران دیپلم ریاضی، مسلط به زبان انگلیسی، دورهای تخصصی نویسندگی رو گذراندم. دو سالی هست که به شکل جدی می‌نویسم. علاقه‌مند به ژانر عاطفی اجتماعی هستم و نوشته‌های کلاسیک و یک سری از نوشته‌های اخیرم رئال هستند‌.
از چه زمان داستان‌نویسی را آغاز نموده‌اید؟
از چند سال پیش شروع کردم به نوشتن و تقریباً دو سال هست که با گذراندن کلاس‌های نویسندگی نوشتن را به شکل جدی‌تر دنبال می‌کنم. از نوجوانی خیال نوشتن داشتم و ابتدا یک فیلم‌نامه را شروع کردم و بعد به دلیل نداشتن اطلاعات رها کردم. اتفاقاتی که میفتاد یا داستان‌های خیالی و هزاران ایده تو ذهنم بودن که اذیتم می‌کرد و نوشتن باعث آرامش خاطرم شد و وقتی اولین داستان مو نوشتم به آرامش رسیدم؛ و این شد که پشت‌هم داستانی که روح مو اذیت می‌کرد به اتمام رساندم.
الآن خیلی به داستان‌های کلاسیک علاقه‌مند هستم. امیدوارم کتاب‌های بعدی خیلی قوی حاضر بشوند. به دلیل داشتن ایده‌های متفاوت شاید روزی راه فیلم‌نامه‌نویسی و پیش بگیرم. کلاً عاشق نوشتن هستم.


ادبیات داستانی و نوشتن در نسل خودتان چه نمودهایی دارد و به چه شکل ارائه می‌شود؟

َبه‌طورکلی ادبیات داستانی بیانگر نکته‌ها و نشانه‌هایی نهفته در بطن داستان می‌باشد‌. لذا خواننده بدون اینکه متوجه بشود این نکات در جان و ذهنش می‌نشاند. ساده‌نویسی اصلی‌ترین شیوه برقرار ارتباط با جهان امروز است. با استفاده از ابن روش می‌توان با هر رده سنی ارتباط برقرار کرد. نکته‌هایی مانند، استقامت، بردباری، تلاش و حتی گاهی درک بالا نمونه‌هایی هستند که خواننده از ادبیات داستانی دریافت می‌کند‌.
به نظر شما می‌توان از طریق ادبیات داستانی با جهان ارتباط برقرار کرد؟
بله صد درصد، ادبیات داستانی راهی عمیق برای ارتباط با تمام موجودات زنده جهان است. داستان هم مانند موسیقی دارای ریتم خاصی است؛ و این ریتم حتی روی گیاهان و حیوانات هم اثر می‌گذارد. داستان خواندن هم روی همه موجودات مؤثر است؛ و باعث القای آرامش می‌شود‌. حتی داستان خواندن هم برای نوزاد باعث ایجاد رابطه‌ای گرم می‌شود.
به نظر شما نویسندگان امروز در چه جایگاهی ازنظر جلب مخاطب قرار دارند و دراین‌باره جایگاه منتقدان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نویسندگان امروزی از عرصه داستان و قصه‌نویسی دور شدند؛ و اکثر داستان‌ها دارای قصه و پیرنگ قوی نیست. بیشتر با کلمات و جایگاه عناصر داستانی بازی می‌کنند؛ و گمان می‌کنند با دشوارنویسی و استفاده از لغات سخت ونو و تغییر شیوه داستان‌نویسی به‌سوی نوشتار مدرن نما می‌توانند زیبا بنویسند.
جایگاه منتقدان کامل قابل‌احترام است. ولی توقع دقت بیشتر و آوردن دلایل منطقی برای داستان وجود داشته باشد؛ و ایرادهای نگارشی را مبنی بر قوی نبودن قلم نویسنده نگذارند.
عناصر پر کارد داستانی در دوران معاصر به نظر شما کدام ها هستند؟
به‌کارگیری موضوعات و ژانرهای متفاوت بخصوص فانتزی و ژانر اجتماعی می‌تواند در ذهن مخاطب امروزی به‌درستی شکل بگیرد. موضوعات رایج که اکثراً با آن درگیر هستند ایده‌های خوبی است.
موضوعات خودشناسی و روانشناسی خیلی برای نوشتن مناسب هستند.
ادبیات داستانی در زبان فارسی سابقه زیادی ندارد در حدود دهه خودتان فضای ادبی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
به نظر بنده کسایی که در راستای فرهنگ و ادبیات هستند دریافته‌اند که امروزه در ادبیات داستانی می‌توان همه وجوهات زبان فارسی را گنجاند، به‌طوری‌که خواننده با مطالعه می‌تواند به آنچه مقصود هست به‌طور ناخدا گاه دست یابد.
فضای ادبی امروزه جایگاه خاصی برای مخاطبان دارد بخصوص اگر به مخاطبان جوان که نوقلم هستند بهاداده شود و از استعدادهایشان بهره‌مند شوند بسیار مفید است.
به‌عنوان سخن پایانی؟
امیدوارم با نوشتن بتونم ارتباط خوبی با هر رده سنی برقرار کنم و همه نوشته‌ها با محتوای پررنگی ظاهر بشه. فقر محتوا خیلی زیاد شده به همین دلیل همه دنبال کتاب‌های ترجمه قرن نوزدهم هستند

چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ – شماره ۱۰۴ – سال هفتم