رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نیشابور خبر داد: طرح ۲۸شکوائیه برعلیه اداره اوقاف نیشابور
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نیشابور خبر داد: طرح ۲۸شکوائیه برعلیه اداره اوقاف نیشابور
خاتون شرق - نشست خبری اداره اوقاف نیشابور به مناسبت هفته وقف با حضور خبرنگاران رسانه‌های محلی در محل تکیه ابوالفضلی نیشابور برگزار شد.

نشست خبری اداره اوقاف نیشابور به مناسبت هفته وقف با حضور خبرنگاران رسانه‌های محلی در محل تکیه ابوالفضلی نیشابور برگزار شد.
حجت‌الاسلام جعفر مهدوی‌خواه رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نیشابور با بیان اینکه اوقاف در موقوفات نقش امین و متولی را دارد و وظیفه‌اش اجرای نیات واقف است اظهار کرد: اوقاف و امور خیریه نقش امین را در موقوفات ایفاء می‌کند و براساس وقف‌نامه تولیت موقوفه را برعهده دارد و وظیفه متولی اجرای امینانه نیات واقف است و براین اساس اداره اوقاف را واقفین اداره می‌کنند و اداره اوقاف نمی‌تواند خلاف نیت واقف عمل کند.
وی گفت: این مورد را هم از آیات عظام استفتاء کرده‌ایم که آیا می‌توانیم از موقوفاتی که برای عزاداری سیدالشهداء وقف شده برای مجالس یادواره شهدا و علما یا محافل انس با قرآن استفاده کنیم که جواب دادند جایز نیست زیرا صدق موضوع نمی‌کند.
وی گفت: معمولا در انتهای وقف‌نامه‌ها این جمله ذکر شده که «به لعنت خدا و رسولش و فرشتگان و ائمه اطهار گرفتار شود کسی که غیر از آنچه من نوشته‌ام عمل کند» و علاوه بر این دو نهاد بازرسی هم بر عملکرد اداره اوقاف نظارت می‌کند.
وی افزود: حقوق خادمان بقعه‌های متبرکه براساس درآمدهای بقعه است و در بقعه‌هایی که کمتر از پنج نفر خادم دارد مشمول قانون کار نمی‌شوند و نقش خبرنگاران در بین خادمان بقاع متبرکه باید پررنگ‌تر شود و از خبرنگاران دعوت می‌شود به عنوان خادمان افتخاری در بقاع متبرکه حضور بیشتری داشته باشند و خبرنگاران در هدایت موقوفات نقش بسیار مهمی دارند.
مهدوی‌خواه گفت: متولیان حمام مرمر نیشابور آقایان کاشف حقیقی، رضوانی و اداره اوقاف است و مدتی هم شخصی به نام توفیقی در آنجا برای سفره‌خانه سنتی سرمایه‌گذاری کرد که با شیوع کرونا مواجه و تعطیل شد و در حال حاضر هم باید آنجا را اجاره بدهیم تا نیت واقف معطل نماند.
وی خاطرنشان کرد: برخی از قنات‌ها که برای دادن حلیم در ایام عزاداری وقف شده بود در سال‌های اخیر به خاطر کم شدن آب قنات با درآمد اجاره آن دیگر قادر به اجرای نیت واقف نیستیم.
وی درباره تفکیک اداره‌های اوقاف شهرستان‌های مجاور گفت: اداره اوقاف شهرستان زبرخان چهار ماه قبل از نیشابور جدا شد و در حال حاضر دارای دفتر نمایندگی و زیر نظر اداره کل اوقاف است و شهرستان فیروزه و میان‌جلگه هم درخواست تفکیک داده اما هنوز به شاخصه‌های مورد نظر نرسیده است.
وی درخصوص اینکه چنددرصد از پهنه شهر نیشابور موقوفه است گفت: آمار دقیقی در این باره نداریم و پس از اینکه طرح جی آی اس در نیشابور تکمیل شود مشخص خواهد شد که چند درصد از عرصه شهر نیشابور موقوفه است.
این درحالی است که حجت‌الاسلام صادق خلیلی رئیس قبلی اداره اوقاف و امور خیریه نیشابور در نشست خبری با خبرنگاران نیشابور مدعی شده بود که سه‌هزار و ۴۵۰ هکتار از زمین‌های شهر نیشابور موقوفه است که این میزان کمتر از پنج درصد از کل مساحت این شهر است‌.
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در حال حاضر این اداره دارای بالغ بر ۴۰۰پرونده اوقافی است که نیازمند رسیدگی حقوقی است اما با توجه به منابع انسانی موجود از بین این پرونده‌ها تعداد ۳۰پرونده از طریق شورای حل اختلاف رسیدگی و حل شده است و برای ۲۸پرونده برعلیه متصرفان و مستاجران دادخواست داده شده و ۶۶پرونده نیز منجر به صدور رای و مختومه شده است برای برای ۱۵ پرونده هم اجرائیه صادر شده است و ۲۸پرونده هم برعلیه اداره اوقاف نیشابور دادخواست داده شده است.
وی اظهار کرد: طی یک سال گذشته سه هزار و ۴۰۳ قرارداد اجاره تجدید و تمدید شده که از این تعداد ۸۹۹قرارداد مربوط به تنظیم اسناد اجاره و یک هزار و ۵۰۱مورد هم مربوط به تجدید اسناد اجاره بوده است و طی این مدت از چهار هزارو۱۳۹ مورد بازدید میدانی از رقبات انجام شده است.
وی درباره میزان سرمایه‌گذاری اداره اوقاف نیشابور گفت: در پروژه عدالت غربی زمینی به مساحت ۳۶۴متر مربع امتیاز تجاری آن اخذ شد و با زیربنای حدود ۵۰مترمربع آماده کلنگ‌زنی است و از محل مشارکت موقوفات ساخت آن انجام خواهد شد و علاوه بر این چند طرح دیگر هم در دست اجرا است.
وی افزود: در بخش بازسازی و مرمت بقاع متبرکه طی این مدت ۲۰هزار و ۱۲متر اجرای طرح عمرانی داشتیم و بیش از پنج هزار کیلوگرم آهن خریداری شد و ۶ واحد اجاره‌ای مرمت شد و پنج حلقه چاه فاضلاب حفر شد.
وی درباره اجرای طرح جامع در اوقاف گفت: این طرح از چند سال قبل آغاز شد و پارسال ۲طرح جامع مصوب شد و تاکنون ۱۸۰کیلووات پنل خورشیدی با همکار اداره اوقاف نیشابور نصب شده و ۱۸پنل خورشیدی به این مجموعه اضافه شد و ۳۰کیلووات به توان این مجموعه اضافه خواهد شد.

مهدوی‌خواه بدون پاسخ دادن به میزان درآمد اداره اوقاف نیشابورگفت: کل موقوفات شهرستان نیشابور شامل ۲هزار و‌۹۰۱ مورد است که از این تعداد یک هزار و ۴۸۵موقوفه منفعتی و یک هزار و ۸۵مورد غیرمنفعتی است و ۳۱۸موقوفه خاص در شهرستان نیشابور داریم که دارای متولی است و همچنین تعداد موقوفه‌های دارای اشتراک عمومی ۱۳مورد است و تعداد بقاع متبرکه ۵۰مورد و تعداد روستاهای دارای موقوفات منفعتی ۲۵۰مورد است و۶۰درصد موقوفات مربوط به عزاداری سیدالشهداء، ۱۵درصد برای مساجد و ۱۰درصد نیات اجتماعی و ۱۰درصد برای نیات خیریه و پنج درصد هم برای سایر نیات وقف شده است و پارسال ۱۰موقوفه جدید به تعداد موقوفات نیشابور اضافه شد.

درخشش علمی نیشابور بدون موقوفات ممکن نبود

محمد موسوی‌خواه کارشناس مسئول فرهنگی ، اجتماعی و قرآنی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نیشابور در این برنامه گفت: ا گر بخواهیم شهری را در کشور مثال بزنیم‌ که از ایام قدیم مسئله وقف با گوشت و‌پوست و استخوانش عجین شده نیشابور است و درخشش علمی نیشابور بدون موقوفات امکان‌پذیر نبود و وجود مدارس و کتابخانه‌های موقوفه دلیل این ادعاست.
وی گفت: قدیمی‌ترین سند وقفی ایران متعلق به نیشابور و مربوط به وقف ۲جلد کتاب به کتابخانه جامع منیعی نیشابور است که از اولاد خالدابن ولید مشهور به منیعی است که انسان‌های علم‌پرور و علم‌دوستی بودند و مذهب شافعی داشتند و این مسجد و کتابخانه متاسفانه در حمله غزها در قرن ششم از بین رفت و یکی از این کتاب‌ها در کتابخانه حرم حضرت معصومه و یک جلد در کتابخانه آستان قدس رضوی و‌ در پشت جلد این کتاب ذکر شده این کتاب متعلق به من نیست و متعلق به کتابخانه منیعی نیشابور است.
وی اظهار کرد: قدیمی‌ترین موقوفه مکتوب مربوط به روستای پیرشهباز سرولایت و آرامگاه عطار و خیام نیز در محل زمین‌های وقفی است و کاروانسرای نیشابور، مسجد جامع و بازار سرپوش موقوفه است و بیمارستان سنجلیه یا همان بیمارستان ۲۲بهمن و هنرستان شریعتی هم موقوفه است.