خبرنگار فاطمه سادات رضوی
انجمن سینمای جوانان قرار است پایگاهی برای پرورش استعدادهای فیلمسازی باشد اما در نیشابور، این نهاد با کمبودهای جدی مواجه است.
نبود تجهیزات مناسب، از دوربین با کیفیت گرفته تا وسایل صدابرداری استاندارد، باعث شده فیلمسازان محلی نتوانند بهدرستی تواناییهای خود را نشان دهند.
این وضعیت، سوالات جدی درباره نحوه تخصیص بودجه و کارآیی این مرکز به وجود میآورد. در شرایطی که فیلمسازان جوان برای ساخت آثار خود مجبور به تکیه بر امکانات شخصی یا مراجعه به دیگر شهرها هستند، نمیتوان از سینمای جوان انتظار داشت که نقشی موثر در رشد سینمای مستقل ایفا کند.
انجمن سینمای جوانان امکانات کافی ندارد
به گفته یکی از فیلمسازان جوان نیشابوری سینما جوان نیشابور امکانات کافی ندارد به عنوان مثال، دوربین با کیفیتی در دسترس نیست و وسایل صدابرداری وضعیت نامناسبی دارد یا یکی از رکوردرها یک کانالش مشکل دارد و جالب است که سینما جوان نیشابور تا سه سال پیش دسته بوم بسکت نداشت.
این سینماگر جوان میگوید: اگر قرار بود از سینمای جوان برای فیلمهایم کمک بگیرم یا درخواست بودجه کنم، کیفیت کارهایم به شدت پایین میآمد. نمیدانم سینمای جوان چقدر بودجه میگیرد و کجا خرج میکند، اما به نظر میرسد که این بودجه کافی نیست، زیرا سطح اکرانهای سینمای جوان هر سال ضعیفتر میشود و درخشش کارهایش را از دست میدهد با شناختی که از آقای سلیمانی دارم، میدانم که او مسئولی است که بودجه را در جای اشتباه خرج نمیکند.
او گفت: سینمای جوان پشتوانه سینماگران جوان است اما چرا سینما جوان نیشابور حتی یک دوربین مناسب ندارد و رکوردرش نویز میدهد؟ این اتفاقها باعث نگرانی علاقهمندان به فیلمسازی است.
به سینمای جوان نیشابور کمکی نمیشود
وقتی با مسعود سلیمانی مسئول انجمن سینمای جوانان ایران در نیشابور گفتوگو میکنیم او به نکات دیگری از سینما جوان نیشابور اشاره میکند.
آقای سلیمانی انجمن سینمای جوانان ایران در نیشابور از چه سالی آغاز به کار کرد؟
این انجمن از تیرماه سال ۱۳۷۲ به طور رسمی آغاز به کار کرد.
من به همراه چند نفر از دوستان عاشق و دلسوخته حوزه سینما، سینمای جوانان ایران را در نیشابور راه انداختیم و بنده عضو کوچکی از این بچهها بودم. در یک ساختمان اجارهای با ۴-۵ میز و صندلی اجارهای و با حضور چند نفر از دوستان تحصیلکرده سینما که خانم آشیانی مسئول آنها بود، انجمن سینمای جوانان نیشابور را بدون وابستگی دولتی تأسیس کردیم و عقیدهمان این بود که همه افراد با تمام رویکردها، اندیشهها و تفکراتی که دارند، فارغ از اینکه چه تفکر و چه عقیدهای دارند، باید زیر چتر هنر سینما گرد هم بیایند؛ مگر اینکه در چارچوب سیاستهای ابلاغیه و مباحث قانونی تعریفشده فعالیت کنند. به نظر من نباید سلیقهای عمل شود که یک نفر اصلاحطلب یا اصولگرا، زرتشتی یا ارمنی است و تاکنون هم سعی کردهایم که اینرویه حفظ شود.
سینمای جوان از لحاظ حقوقی چه نوع ماهیتی دارد؟
این انجمن یک مؤسسه نیمهدولتی است که دفتر آن در تهران تأسیس شده و حقوق پرسنل و مدرسان و مباحث آموزشی را تأمین میکند. اما به بخش شهرستانها باید کمک کنند تا فعال شوند. خیران در تربت حیدریه زمین رایگان دادند و شورای شهر و شهرداری تربت حیدریه با اینکه حدود ۵ یا ۶ سال از عمر این انجمن در تربت بیشتر نمیگذرد اما کمکشان کردند تا ساختمانی برایشان بسازند. اما در نیشابور با وجود همه پیگیریها و مکاتباتی که داشتیم، کمکی به سینمای جوان نیشابور نشد و فقط شهرداری و شورای شهر همکاری کردند و اگر همین هم نباشد ما عملا صفر هستیم.
در نیشابور نگاه فرهنگی وجود ندارد
رئیس انجمن سینمای جوانان نیشابور میگوید: حمایتهای سینمای جوان از طرف مجموعه شهرستان و نهادهای دولتی به خوبی انجام نمیشود. از کدام استعداد حمایت کردهاند که از سینمای جوان حمایت کرده باشند؟ در شهرستان نیشابور، متأسفانه آنطور که شایسته است، نگاه فرهنگی وجود ندارد. این شهر باید پایگاه فرهنگ و هنر باشد و اگر میخواهند جنبه اشتغالزایی و اقتصادی هنر فعال شود باید نیشابور به عنوان پایلوت و مرکز تولیدات آزاد هنری در حوزه هنرهای دستی، تجسمی، موسیقی و سینما شناخته شود. من نیشابور را به عنوان شهر فرهنگ و هنر میدانم نه به عنوان شهر اقتصاد، بنابراین باید نگاه مدیریتی به این شهر نیز فرهنگی و هنری باشد.
در حال حاضر بودجه سینمای جوان نیشابور چقدر است؟
اداره ارشاد برای سینما جوان مکان و فضا فراهم کرده اما اعتبارات و بودجه این اداره کم است. در حال حاضر آورده و اعتباراتی که من به عنوان مدیر انجمن سینمای جوانان از تهران برای فیلمسازان میآورم، از ارشاد که برای کل هنرمندان شهرستان دارد، بیشتر است. شهری که اعتبارات هنریاش ۱۰ یا ۸ میلیون تومان است، با این جمعیت چه کار میتواند انجام دهد؟
سرانه فرهنگی و هنری هر نیشابوری به اندازه یک پفک نیست و ارشاد تنها یک مکان در حد خودش فراهم کرده و بیش از آن، مسئولین شهرستان باید حمایت کنند. به عنوان مثال باوجود مکاتباتی که با مجموعه فولاد داشتیم، بیش از ۷ سال است که با وجود پیگیری نمایندگان و دیگر دوستان و فرمانداران، نامهنگاری شده، اما فولاد خراسان هیچ کمکی به ما نکرده است.
آقای دونده فرماندار نیشابور به مجموعه اگزوز نامهای نوشته و من بیش از یک ماه است که برای خرید یک دوربین پیگیری میکنم، اما هنوز به نتیجه نرسیدهام. آنها هم حق دارند، زیرا مجموعه صنایع میگویند که درخواستهای خارج از روال زیادی به آنها میشود و ظرفیتشان پر است.
برای تهیه تجهیزات چه کار میکنید؟ تهیه تجهیزات سینمای جوان برعهده چه کسی است؟
بخش آموزشی را ما ساپورت میکنیم و بخش نیمهحرفهای و حرفهای آن باید از روی پرتابل و وسایل اجارهای استفاده کند. به آنهایی که میگویند سینمای جوان وسایل زیادی ندارد یا اگر دارد خراب است، حق میدهم و نمیگویم ناحق میگویند. من هم به عنوان یک فیلمساز و عکاس انتظارات و ایدهآلهایی دارم و در بخش آموزشی و تجربی، این وظیفه مجموعه شهرستان است که انجمن را تجهیز کند.
نگاه مدیریتی شهرستان به فرهنگ و هنر کلان نیست و به ظاهر خیلی دوست دارند، اما با توجه به اینکه این شهر سه روز ملی به نامش است، اعتبارات و بودجه اختصاص یافته در حد این شهر نیست.
به عنوان مثال فولاد اصفهان جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان را پشتیبانی میکند، اما فولاد نیشابور چقدر به انجمن ما کمک کرده و از چند فیلمساز، عکاس و فیلم حمایت کرده است؟
پس کمبود امکانات وجود دارد، برای تأمین تجهیزات آیا تهران کمکی میکند؟
بله من کمبود امکانات را میپذیرم و قبول دارم که این کمبودها وجود دارد باید امکانات با توجه به استعدادها، توانمندیها و فرصتهای موجود بیشتر شود. بخشی از این موضوع را تهران تعهد داده که تکمیل کند و به ما قول داده است همچنین بخشی از آن را شهرستان در حال پیگیری است به ویژه با مجموعه شرکت اگزوز و فولاد که قول همکاری را به ما دادهاند.
من هم این قول را به مجموعه فیلمسازان و عکاسان میدهم که با همکاری و مساعدت فرماندار در حال پیگیری این موضوع هستم و از ایشان تشکر میکنم، زیرا وقتی ایشان شخصاً با کارخانهها تماس میگیرد و میگوید که باید به این هنرمندان کمک کنید، این اقدام باعث افتخار است و جای تقدیر دارد. البته من انتقادات زیادی به مجموعه مدیریت شهری در موضوع هنرمندان دارم اما نباید بیانصافی کرد.
مسئول انجمن سینمای جوانان در نیشابور گفت: انتظار داریم که با حضور جناب آقای دکتر مظفری، استاندار محترم و مشاورین ایشان که به مجموعه سینمای جوان در نیشابور اشراف دارند و به مشکلات و استعدادها و فعالیتهای آن واقف هستند نگاه ویژهای به این انجمن داشته باشند. این انجمن قلب تپنده فرهنگ و هنر شهرستان است و ما بر این باوریم که سینما و هنر پایه تمام هنرها هستند.
در حال حاضر سینمای جوان نیشابور چه فعالیتهایی انجام میدهد؟
فعالیتهای فرهنگی متعددی در حال انجام است از طرفی، باید حمایتهای لازم صورت گیرد و نمایندگان و استانداری باید برای شهرهایی مانند نیشابور فکری کنند. فعالیتهایی که سینمای جوان نیشابور در ۶ ماه منتهی به پایان سال داشته است برابر با ۱۲ استان بوده است در حالی که اعتبارات و بودجهاش به درستی دیده نشده است. باید نگاه به این شهر در بخش تخصیص اعتبارات، نگاهی استانی باشد. اگر اینگونه باشد، قطعاً ما شرمنده دوستان و فیلمسازان و علاقمندانمان نخواهیم شد.
مسعود سلیمانی با اشاره به حضور کارگردانان جشنواره فیلم کوتاه فجر در نیشابور گفت: کسانی که از تهران آمدند، فرزندان نیشابور بودند. متأسفانه یکی از مشکلاتی که گریبانگیر مجموعه هنرمندان فرهنگی هنری نه تنها در نیشابور بلکه در کل کشور شده این است که هنرمندان به مرکز کوچ میکنند. این یک امر طبیعی است که هنرمندانی مانند خوشنویسان و نقاشان به مرکز بروند و افرادی مانند من که ماندهاند در واقع به نوعی فسیل و مرده میشوند. اگر شرایط و بستر آماده باشد، چرا باید به مرکز بروند؟
اما بچههای فیلمساز و عکاس نیشابوری که از دل این انجمن برخاستند و افتخار ما بودند، به تهران رفتند.
یکی از افتخارات انجمن سینمایی دفتر نیشابور این است که بچهها و استعدادهایی را پرورش داده که امروز در کشور نمونه هستند و در صدا و سیمای مراکز استانها فعالیت میکنند.
سینمای جوان نیشابور برای پرورش استعدادها چه اقداماتی کرده است؟
امروز وقتی تیتراژهای صدا و سیما را میبینید کمتر برنامه فاخر هنری وجود دارد که یکی از عواملش مانند تهیهکنندهاش، تصویربردار یا تدوینگرش نیشابوری نباشد و آن نیشابوری از بچههای انجمن سینمای جوانان است.
امروز از آقای حاجتمند، آقای احمد نیک فرجام و دوستان دیگر استفاده میکنیم تا در حد توان و وسع خود ورکشاپ و کارگاه برگزار کنیم. اما یک بخش دیگر به تنبلی و کمکاری خود بچهها برمیگردد که از این فرصتها استفاده نمیکنند. هنرمندان ما دوست دارند که کمک کنند و انتقال فکر و اندیشه داشته باشند.
من ایدههای ایدهآلی دارم که ورکشاپهای بزرگ و کارگاههای بزرگی توسط اساتید برگزار کنم، اما ۲ مشکل وجود دارد. اول مشکل اعتبارات است که وجود ندارد و نه شهرستان میدهد و نه مرکز. بخش دیگر هم حمایت خود بچهها است که مانند شهرهای دیگر باید پول بدهند و برگزار کنند، اما نمیآیند پای کار و میگویند توانش را نداریم.
آقای سلیمانی برخی انتقادات از سینمای جوان نیشابور مطرح میشود که به صورت انحصاری عمل میکند پاسخ شما به این انتقاد چیست؟
تجربه ثابت کرده که یکی از افتخارات و توفیقاتی که نصیب ما شده، این است که خوشبختانه انجمن سینمای جوانان نیشابور در دفترش انحصاری برخورد نکرده و تعاملاتش با مجموعه و مؤسسات شهرستان خوب است. دوستان ما که مدرس اینجا هستند، موسسه سینمایی زدهاند و ما هم کمک میکنیم و خودشان ورکشاپ برگزار میکنند که این کار پسندیدهای است و آنهایی که مدعی بودند که ما در حوزه آموزش مدرسان خوبی نداریم، آیا آمدند از کسانی که از تهران آمدهاند استفاده کنند؟ بخشی از این مشکل به خودشان برمیگردد و مشکل از خودشان است. وگرنه ما آقای تاجیک، آقای جوکار و دیگر افراد را در گذر فرهنگ و هنر داریم و شهرستان غنی است و فعالیت تنها متکی بر حوزه آموزش انجمن نیست.
وظیفه انجمن سینمای جوانان چیست برای حمایت از فیلمسازان چه اقداماتی انجام می دهید؟
ما کشف، جذب و پرورش استعدادها را بر عهده داریم و آموزش را به صورت پایه و اصولی ارائه میدهیم و وارد عرصه سینمای حرفهای میکنیم. آنهایی که در این مجموعه رشد میکنند و آموزش میبینند و فیلم اولشان را میسازند، بعد دیگر راهشان را خودشان میروند.
قطعاً اگر خواستند اینجا بمانند، انتظاراتی دارند که ما نمیتوانیم برآورده کنیم و انجمن یک متد و شیوهای دارد که در سه مجموعه تعریف شده است: یک آموزش، دو تولید و سه جشنوارهها و بحث روابط عمومی.
برای بخش آموزش فیلمسازی با رویکرد آییننامههایی که ما آزمون برگزار میکنیم، افراد مستعد را جذب میکنیم و مصاحبه میکنیم. استعدادها در حدود ۱۵ تا ۲۰ نفر ظرفیت در یک دوره هفتماهه در سه گام آموزش میبینند.
برای فیلماولیها اگر کسی فیلم اولش را بخواهد بسازد، تا سقف ۳۰ میلیون تومان انجمن سینمای جوانان حمایت میکند که فیلمش را بسازد. هرکس در نیشابور، فارغ از اینکه عضو انجمن باشد یا نباشد، اگر حرفی برای گفتن داشته باشد و بخواهد فیلم بسازد، وارد پرتابل تولید میشود و سوابقش را ثبت میکند. در پیچینگ از طرح خود دفاع میکند و در یک سیستم منظم تعریف شده، در یک یا دو قسط پول برای ساخت فیلم میگیرد.
در موضوع پشتیبانی، اگر مجوز لازم داشته باشد یا برای تمرینات مکان نیاز داشته باشد، سینمای جوان حمایت میکند و مابقی کارها به او بستگی دارد که میخواهد با آن پول وسیله اجاره کند یا چگونه فیلمش را بسازد هیچ ربطی به سینمای جوان ندارد و وظیفهای به این مفهوم نداریم که در کار فیلمسازان دخالت کنیم.
انجمن سینما جوان نیشابور افتخار و ادعا میکند که یک پاتوق فرهنگی سالم است و فعالترین انجمن در نیشابور به شمار میرود هیچ انجمنی در نیشابور مانند سینمای جوان نسبت به داشتن جنب و جوش و برنامههای منظم به صورت حرفهای وجود ندارد که در یک مرکز کنترل، مدیریت و هدایت شود. ما جنبه کشف، جذب و هدایت و حمایت از فیلمسازان جوان را داریم.
به بخش عکاسی انجمن سینمای جوانان نیشابور اشارهای نکردید.
عکاسی ارتباط تنگاتنگی با سینما دارد و در واقع تاریخ و اساس سینما از عکس آغاز شده است. با این وجود، کانون عکاسی ما نیز فعال است و ما میتوانیم پلی باشیم برای حمایت از عکاسان با مجموعه ادارات و نهادهای شهرستان. تنها مرکزی که از دهه ۷۰ به صورت منظم در حوزه عکاسی موضوع آموزش را بر عهده داشته، نیشابور است و ما افتخار میکنیم که در بخش آموزش، کمککننده به آموزش و پرورش هستیم.
در بخش آموزش عکاسی، مهارتآموزی کار و دانش و حتی دانشگاه هنر در ابتدا بخش عکاسیاش تعریف نشده بود. به عبارتی میتوان گفت هرآنچه که مربوط به سینما و عکاسی است پایه و اساسش سینما جوان است. اگرچه وظیفهای نداریم اما ما از بچههای کار و دانش نیز حمایت کردهایم.
رئیس انجمن سینمای جوانان نیشابور گفت: من به شخصه، از آنجایی که علاقهمند به فعالیت در این حوزه هستم، میتوانم این ادعا را داشته باشم که در دورترین نقاط روستایی، اگر متوجه شوم یا به من اطلاع داده شود که نوجوان یا جوانی علاقمند به حوزه فیلم و عکس است، به دنبال او میروم و او را پیدا میکنم. سپس حمایت و جذبش میکنم و به حوزه بدنه فیلم نیمهحرفهای و حرفهای که نمونه و سابقه هم دارد، معرفی میکنم.
یعنی ما نگذاشتیم جوان یا نوجوانی که علاقمند و دوستدار است و استعداد دارد در حوزه عکس در این شهرستان به هرز برود یا احساس کند که اگر از او حمایت میشد، میتوانست موفق شود.
پیشرفت تکنولوژی چه تأثیری روی کار شما داشته است؟
از زمانی که تجهیزات و تکنولوژی و علم دیجیتال به وجود آمده، وابستگی تجهیزاتی بچههای فیلم و عکس به انجمن کم شده است، زیرا مستقلتر شدهاند و خودشان دوربین میخرند و نیاز به لابراتوار ندارند. قبلاً فیلمهایشان را به تهران میفرستادیم تا ظهور کنند، اما امروز کارشان راحتتر است و اگر گوشی موبایل داشته باشند، دیگر نیازی به من ندارند و خودشان میتوانند با ایده و فکرشان فیلم و عکس بگیرند و انتقال آن با رسانههای فضای مجازی راحت است.
با اینحال ما سعی کردهایم خودمان را بهروز کنیم و از نظر معنوی و فکری، اینجا را به یک پاتوق فرهنگی تبدیل کنیم. ما میخواهیم جریانساز فکری باشیم و به بچهها تغذیه فکری بدهیم.
کسی که میگوید من اصلاً این چارچوبها و قانونها را نمیپذیرم در واقع خودش دوست ندارد و این نکته حائز اهمیت است.
با وجود اینکه هنر سینما و عکاسی نسبت به هنرهای دیگر در نیشابور نوظهور است و سن زیادی ندارد و نیشابور بیشتر به شعر شناخته میشود، اما در حوزههای انجمن خوشنویسی از دهه ۶۰ و همچنین در نمایش و موسیقی، فعالیتها در نیشابور گسترده بوده است. ویژگی سینما این است که سریع گسترش پیدا میکند و خوشبختانه در حوزه معرفی ستارهها و افراد به جامعه سینمای کشور موفق بوده و پیشرو بوده است.
انجمن سینمای جوانان نیشابور تاکنون چه موفقیتهای کسب کرده است؟
خبرهایی در حوزه سینما رخ میدهد ازجمله فیلمهایی که بچهها ساختهاند و حضورشان در جشنوارهها و فستیوالهای داخلی و خارجی خود نشانگر این است که فعالیتها سرزنده و اکتیو است.
فارغ از اینکه انجمن سینمای جوانان اوج و فرودهای زیادی داشته است و در یک زمان بسیار فعال بوده، شرایط اجتماعی و سیاسی ایجاب میکرده که جامعه به این شکل باشد در برخی زمانها، شرایطی پیش آمده که مجبور به کاهش فعالیتها شدهایم به عنوان مثال، فعالیتهایی که در ایام کرونا انجام شد، قابل مقایسه با این ایام نیست آنچه که وجود داشته و دارد این است که انجمن یک پاتوق فرهنگی سالم بوده و به شدت در مقابل زیادهخواهیها، افسونخواهیها و حذف شدنها و سلیقههای شخصی برخورد کرده است. اینکه کسی بگوید من وقتی هستم، آن نباشد یا این گروه نباشد، اصلاً جایگاهی در فعالیتهای ما ندارد، سینما یک مؤسسه غیرانتفاعی و نیمه دولتی است و ما زیرمجموعه سازمان سینمایی هستیم.
انجمن سینما یک مؤسسه است که زیرمجموعه سازمان سینمایی تعریف شده و مرکز گسترش سینمای تجربی مربوط به سینمای مستند و انیمیشن و تجربی است. مرکز فارابی نیز مربوط به فیلم هنر است و انجمن سینمایی که مربوط به حوزه فیلم کوتاه فعالیت میکند.
آیا تاکنون با سایر انجمنهای سینمایی در داخل یا خارج از کشور همکاری داشتهاید؟
اینکه ما بتوانیم مستقلاً با انجمنها همکاری داشته باشیم یا پلی بزنیم تا کنون اتفاق نیفتاده است زیرا نه توان لجستیکی و امکاناتیاش را داشتیم و نه فرصتی و نه اصلاً وظیفهای برای ما به این شکل تعریف شده است. اما در کل با انجمنهای خارج از شهرستان همکاری داشتهایم و با تمام ۶۲ دفتر انجمن سینمای جوانان ارتباط و تعامل داریم.
انجمن یک پاتوق فرهنگی است در این دفتر، شاعر، نویسنده، خوشنویس و مجسمهساز میآید و حتی روزنامهنگاران هم میآیند. ما ارتباطات خوبی داریم، اما در مسائل بینالمللی خیر. زیرا نه امکاناتش را داریم و نه توانش را و نیازی هم نمیدیدیم. چرا که اگر بخواهیم پلی باشیم و تعاملات و ارتباطهای بینالمللی داشته باشیم، باید تبعات اینها را هم بپذیریم.
انجمن سینمای جوانان ایران در نیشابور چقدر بودجه و اعتبارات دارد؟
اعتباری که امسال برای نیشابور تعریف شده بود، حدود ۵۰۰ میلیون تومان تا ۳۰۰ میلیون تومان است.
من وظیفه دارم به تمام فیلمسازان در نیشابور که در حوزه فیلم کوتاه فعالیت میکنند، چه مستند، چه داستانی و چه تجربی، بگویم که یک پرتابل تعریف شده و باید در پرتابل ثبت کنند. سپس در پیچینگ دفاع کنند و از اعتباری که برای نیشابور تخصیص دادهاند، استفاده کنند.
با توجه به تجهیزات و امکانات شکسته بستهای که داریم، اگر کسی بگوید من رفتم انجمن سینمای جوانان و سهپایه خواستم یا نور خواستم و یا مجوز خواستم یا برای تمرین اتاق خواستم و در اختیارم نگذاشته است، این درست نیست. اما اینکه بخواهند بیشتر از امکاناتی که در سینمای جوان وجود دارد، بخواهند و حرفهایتر کار کنند، ما نداریم. انجمن سینمای جوانان پولش را میدهد که بروند اجاره کنند، اما بعضیها نمیخواهند در چهارچوب سیاستهای ابلاغی مجموعه ما فعالیت کنند. این برمیگردد به خودشان و به ما ربطی ندارد. اگر دوست دارند خودشان مستقل کار کنند، با همه وجود، اگرچه برای من به عنوان مدیر سینمای جوان تعریف نشده و وظیفهای ندارم، اما به همه این دوستان فضا و امکانات دادهام.
از سایر فعالیتهای این انجمن بگویید.
ما کانال پاتوق فیلم کوتاه داریم که بیش از ۲۰۰ نفر عضو دارد، کانال کانون عکس داریم که بیش از ۲۰۰ نفر عضو دارد و کانال گذر فرهنگ و هنر داریم که تبلیغات را در آنجا قرار میدهیم. اگر کسی بگوید اطلاعرسانی ضعیف بوده، این حرف تا حدودی بیانصافی است. امروزه به راحتی خبر داده میشود و این مباحثی است که دیگر خودشان نمیآیند و زمان نمیگذارند.
متأسفانه جوان امروز اگرچه این دوره، عصر پیشرفت و سرعت است اما عجول است و نسل امروز نسلی است که نمیدانم این حسن یا عیب است اما زود میخواهد به نتیجه برسد و آن درک، تحمل و مکثی که ما داشتیم این نسل ندارد و میخواهد سریع به مطلب برسد و اگر ما نتوانیم نیازها، مطالبات و زبان نسل جوان را درک کنیم و به حرفهایشان گوش ندهیم، عقب خواهیم افتاد و به سرعت از جریانها دور خواهیم شد.
آینده سینمای جوان را چگونه میبینید؟
من چشمانداز بسیار خوبی میبینم و بر این اعتقاد هستم که اقتصاد هنر شکوفاتر خواهد شد و از جنبه تجربی به شکل حرفهای خواهد رسید.
اگر این بسترها و شرایط را برای نسل جدید آماده نکنیم و به حرفهایشان گوش ندهیم، از جریان عقب خواهیم ماند. اگر میخواهیم همسو و همراه این نسل حرکت کنیم، باید اول زبان آنها را بفهمیم و حرف شنوی داشته باشیم و اعتمادسازی کنیم. یکی از افتخارات ما در سینمای جوان و به شخص خود من این است که اینجا را به محلی امن برای فعالیتهای فرهنگی تبدیل کنیم.خانه امن کردهایم.
یک بخش دیگری هم مربوط به مطالعات و دانشاندوزی و بخش تفکری قضیه است. نسل امروز باید خودش را مسلح به اندیشه و تفکر به همراه خلاقیت کند تا این انتظار را کمتر کند که سریع میخواهد به نتیجه برسد و مطلقگرا باشد. باید نسبیگرا باشد و تمام جوانب را در نظر بگیرد.
کلام آخر
از همه اصحاب هنر و فرهنگ شهرستان که واقعاً تلاش میکنند تشکر میکنم و همچنین از مجموعه خاتون شرق که همواره سعی کردهام صفحه فرهنگ و هنرشان را پیگیری کنم و کار کردن در این شرایط و انجام کار فرهنگی بهطور منظم و هفتگی، فوقالعاده سخت است.