شکستن رکورد جوجه‌ریزی مرغداران نشان می‌دهد که قیمت‌های مصوب دولت، برای آنها مقرون به صرفه است
شکستن رکورد جوجه‌ریزی مرغداران نشان می‌دهد که قیمت‌های مصوب دولت، برای آنها مقرون به صرفه است
خاتون شرق - مدیر جهاد کشاورزی نیشابور از تأمین نهاده‌های مورد نیاز مرغداران با ارز نیمایی خبر داد.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور از تأمین نهاده‌های مورد نیاز مرغداران با ارز نیمایی خبر داد.

علی مبارکی در گفتگو با خاتون شرق گفت: سویا، دان مرغ و دیگر نهاده‌های مورد نیاز مرغداران با ارز نیمایی تأمین شده و میزان جوجه‌ریزی‌های امسال نشان می‌دهد که مرغداران، از این نهاده‌ها رضایت دارند.

وی در مقابل این پرسش خاتون شرق که آیا این قیمت‌ها برای مرغداران مقرون به صرفه است یا نه گفت: میزان بالای جوجه‌ریزی در واحدها که رکورددار سال‌های اخیر شده است نشان می‌دهد که قیمت‌های تعیین شده برای نهاده‌ها و برای فروش مرغ کاملا مقرون به صرفه است.

وی تأکید کرد: امسال رکورد جوجه‌ریزی طی سالیان گذشته شکسته شد، بطوری که در آذرماه سال جاری تعداد ۵۳۰ هزار قطعه در مرغداریهای شهرستان جوجه‌ریزی شده است که در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل ۷۲ درصد رشد داشته است.

مبارکی یادآور شد: در زمینه‌ی قیمت فروش مرغ که در ستاد تنظیم بازار کشور اعلام می‌شود نیز شهرستان و استان نقشی ندارند و در همه‌ی کشور این قیمت یکسان است.

به گفته‌ی رئیس جهاد کشاورزی نیشابور، ستاد تنظیم بازار با حضور نمایندگان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و نماینده دولت تشکیل می‌شود و پس از بحث‌ها و بررسی کارشناسی، این قیمت اعلام می‌گردد.

وی در خصوص مرغدارانی که از اردیبهشت سال گذشته و در هنگام تغییر ارز ترجیحی به ارز نیمایی از دولت طلبکار شدند گفت: دولت ما به التفاوت ارز را به مرغدارانی که حاضر شدند مرغ را به قیمت ارز ترجیحی به بازار بدهند پرداخت کرد اما برخی از این دوستان، مرغ‌شان را به قیمت مورد نظر دولت تحویل ندادند و لذا در مورد پرداختی آنها مشکلاتی پیش آمد.

وی ادامه داد: بیشتر طلبکاران، طلب خود را از دولت وصول کردند و افرادی از این تسویه حساب جا ماندند که قیمت ستاد تنظیم بازار را رعایت نکردند.

مبارکی اظهار داشت: در حال حاضر تعداد ۶۵ واحد مرغداری گوشتی به ظرفیت جوجه ریزی یک میلیون و۵۰ هزار قطعه در شهرستان فعال هستند که در صورت فراهم شدن تسهیلات و سرمایه درگردش برای این واحدها، توانایی تولید حداقل ۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی را در سال دارند.