فرماندار زبرخان خبرداد: بهره‌برداری از ۸۶ پروژه با اعتبار ۱۰۰میلیارد تومان طی پنج ماه
فرماندار زبرخان خبرداد: بهره‌برداری از ۸۶ پروژه با اعتبار ۱۰۰میلیارد تومان طی پنج ماه
خاتون شرق - سیدمومن حسینی فرماندار شهرستان زبرخان در نشست خبری به مناسبت هفته دولت گفت: طی پنج ماه گذشته با پیگیری دستگاه‌های اجرایی بالغ بر ۸۶ پروژه با اعتبار ۱۰۰میلیارد تومان در قالب اصلاح معابر و احداث شبکه آب‌رسانی به بهره‌برداری رسیده است و برخی پروژه ها هم مانند مدارس ۲کلاسه و پنج کلاسه و یک جایگاه سوخت نیز به زودی آماده افتتاح خواهد شد که نشان از تلاش و پیگیری مسئولان دارد.

وحید شجاعی مهر
سیدمومن حسینی فرماندار شهرستان زبرخان در نشست خبری به مناسبت هفته دولت گفت: طی پنج ماه گذشته با پیگیری دستگاه‌های اجرایی بالغ بر ۸۶ پروژه با اعتبار ۱۰۰میلیارد تومان در قالب اصلاح معابر و احداث شبکه آب‌رسانی به بهره‌برداری رسیده است و برخی پروژه ها هم مانند مدارس ۲کلاسه و پنج کلاسه و یک جایگاه سوخت نیز به زودی آماده افتتاح خواهد شد که نشان از تلاش و پیگیری مسئولان دارد.
وی اظهار کرد: نخستین کلینیک چشم پزشکی زبرخان در قدمگاه احداث خواهد شد اما زیرساخت بهداشت و‌ درمان متناسب با رشد جمعیت زبرخان نیست و با آماده شدن مرکز جامع سلامت در شهر خرو علیا و ساختمان مجموعه اداری در شهر خرو و مرکز جامع سلامت در روستای باغشن وضعیت بهبود می‌یابد.
وی خاطرنشان کرد: براساس پیگیری‌های انجام شده ۱۴میلیارد تومان اعتبار ملی برای احداث بیمارستان ۶۴تخت‌خوابی شهید سلیمانی زبرخان در نظر گرفته شده اما اگر ۱۰۰درصد این اعتبار هم اختصاص پیدا کند نمی‌توان کار چشمگیری انجام داد و خیران هم به دنبال اخذ مجوز برای احداث مجموعه درمانی در شهر دررود هستند.
وی گفت: بقعه قدمگاه بنای زیارتی و تاریخی و هویت شهر قدمگاه است که اگر دچار آسیب بشود دیگر ظرفیت قابل توجهی این شهر ندارد.
وی گفت: سالیانه ۶میلیون زائر داخلی و ۳۰۰هزار زائر خارجی از این مکان بازدید می‌کنند اما این مجموعه حال خوبی ندارد زیرا متولیان مانند میراث فرهنگی می‌گویند با وجود میراث فرهنگی کاری نمی‌تواند انجام دهد و اوقاف هم از محل نذورات باید به این مکان رسیدگی کنند.
وی اظهار کرد: در زبرخان به دلیل حضور زائر و گردشگر نیازمند مجموعه‌های تفریحی و گردشگری هستیم و برای احداث استخر هم نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هستیم.
وی درخصوص عکسی که از آب‌فروشی در قدمگاه منتشر شده بود گفت: با عکسی که توسط رسانه‌ها منتشر شد از مدیران این مجموعه‌ها دعوت کردیم و کارگروه نجات‌بخشی این مکان و‌ باغ تاریخی با محوریت و دبیری میراث فرهنگی تشکیل شد و در کنار این بنا یک باغ ایرانی و تاریخی وجود دارد که باید حفظ کنیم.
وی افزود: هویت باغ تاریخی قدمگاه با آب حفظ می‌شود که به خاطر بی‌توجهی طی سال‌های گذشته مسیر قنات تاریخی این باغ دچار آسیب شده که نیازمند تدبیر اورژانسی است و نگهداری این باغ نیازمند بودجه قابل توجهی است.
وی اظهار کرد: حدود ۲۵درصد مدارس زبرخان فرسوده است و در این حوزه نیازمند توجه خیران هستیم و جمعیت دانش‌آموزی هم به خاطر مهاجرت معکوس رو به افزایش است و‌ با پیگیری‌های انجام شده و طی جلسه‌ای با مدیرکل نوسازی اعتبار هشت میلیارد تومان برای مدرسه نمونه دولتی زبرخان درنظر گرفته شد و در قدمگاه اسحاق آباد و خرو بیشترین کمبود را در حوزه فضای آموزشی داریم و در حال حاضر برای احداث ۴پروژه با مهندس وکیلی خیرمدرسه‌ساز قرارداد داریم.

وی با اشاره به اینکه تعداد اتباع در این شهرستان قابل توجه نیست گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر حضور تبعه غیرمجاز در زبرخان نداشته‌ایم.
وی درخصوص تعطیلی مجموعه زیپ‌لاین درود گفت: این مجموعه به شهرداری واگذار شده و در مزایده گذاشته شده و برای راه‌اندازی آن حدود ۶۰۰میلیون تومان مورد نیاز است.
فرماندار زبرخان درخصوص قطعی برق در روزهای یک‌شنبه و سه‌شنبه در شهرک صنعتی خیام گفت: قطعی برق همه ما را غافلگیر می‌کند اما طی تدبیری برق این شهرک ساعت ۲ونیم وصل شد اما تاکید بر این بود که مصرف برق بالا نرود و تاکنون ۲مرتبه بدون اطلاع مدیر برق این شهرستان برق قطع شده که موجب خسارت‌های جدی شده است و تاکنون ۱۱جلسه ستاد تسهیل با ۴۹مصوبه تشکیل شده و قرار شده برای مشکل کمبود برق این مجموعه‌ها برق‌شان را واگذار کنند و‌ در حوزه صنعتی هر هفته سه‌شنبه برنامه حمایت از تولید و بازدید از مجموعه‌های صنعتی برگزار می‌شود و ما در تلاش هستیم ادره صنعت‌ومعدن این شهرستان جایگاه واقعی خود را پیدا کند و طی این مدت هم‌ کارشناس صنایع نداشت.
سیدمومن حسینی در تخصیص تغییر نام شهر خرو به خور که به عنوان درخواست شهروندان مطرح شده اظهار کرد: تغییر نام مربوط به حوزه تقسیمات کشوری است و باید برای آن یک طرح مطالعاتی نوشته شود و در حال حاضر آنچه که در قانون است نام شهر خرو است اما در برخی تابلوها از نام خور استفاده می‌شود و یک نوبت در گذشته این مطالبه مطرح شده اما به دلیل قانع نشدن هیات دولت این درخواست رد شده اما با ارائه مستندات تاریخی می‌توان دوباره این درخواست مطرح شود.
وی خاطرنشان کرد: برای احداث راه خرو به زشک در سال های گذشته بررسی شده که در آن زمان کارشناسان اعلام کردند ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که قطعا امروز افزایش پیدا کرده است و جذابیت‌های زبرخان خاص است و باید با ایجاد امکانات و‌ظرفیت‌های متناسب فضایی را فراهم کنیم که تهدید‌ها تبدیل به فرصت شود و اغلب نگاه مدیران‌ متمرکز بر بخش آسفالت و‌معابر است در حالی که باید بر ایجاد ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری تاکید کرد.
در شهرستان زبرخان در حوزه گردشگری غفلت شده است و کاربری گردشگری را در شهرهای زبرخان شهروندان غیرمفید و‌مضر می‌دانند و این نگاه عمومی صحیح نیست و باید تصحیح شود.
وی افزود: وضعیت سرانه های ورزشی در زبرخان خوب نیست و سرانه فضای ورزشی در زبرخان ۷سانتی‌متر است.
وی گفت: معدن سنگ آهن داس در گذشته مجوزهای قانونی را دریافت کرده اما به دلیل نگرانی‌های مردمی سعی شد فعالیت‌های این معدن مدیریت شود تا آسیبی به باغ‌ها و‌محصولات باغی نزند البته مدتی فعالیت‌های این معدن بیش از میزان مشخص شده بود که طی بازدیدی که انجام شد مکلف به رعایت قانون شد و صاحب معدن هم تعهد داد که مسیر یک‌ونیم‌کیلومتری این معدن آسفالت شود و ما نباید مانع فعالیت قانونی این معدن شویم‌ اما نباید فعالیت آن به باغ‌های مردم آسیب برساند.
وی درخصوص تکمیل اردوگاه دانش‌آموزی زبرخان اظهار کرد: درحال حاضر اولویت ما فضای آموزشی است و تا زمانی که نیازمند کلاس درس باشیم بودجه صرف این بخش می‌شود و تا اول مهر امسال همه پروژه‌های آموزشی نیمه‌کاره تکمیل خواهد شد و پس از آن نوبت اردوگاه دانش‌آموزی است البته سهم خیر هنوز در این طرح در نظر گرفته نشده است.
وی‌گفت: با اینکه بخش زبرخان به شهرستان ارتقا پیدا کرده اما هنوز ساختار بسیاری از اداره‌های این شهرستان شکل نگرفته است.
وی افزود: جمعیت زبرخان در سال ۱۳۹۵ حدود ۵۶ هزار نفر و در حال حاضر ۷۱هزار نفر است که نشان دهنده رشد چشمگیر جمعیت است و حدود ۱۳۹۰نفر افراد واجد شرایط برای مسکن ملی داشتیم و در روستاها نیز حدود ۲هزار و ۱۰۰نفر برای اخذ تسهیلات مسکن ثبت‌نام‌ کرده‌اند.