کلنگ احداث زباله‌گاه جدید نیشابور زمین زده شد
کلنگ احداث زباله‌گاه جدید نیشابور زمین زده شد
خاتون شرق -عملیات اجرایی فاز نخست پروژه لندفیل مهندسی _بهداشتی شهرداری نیشابور آغاز شد.

عملیات اجرایی فاز نخست پروژه لندفیل مهندسی _بهداشتی شهرداری نیشابور آغاز شد.
عملیات اجرایی فاز نخست پروژه لندفیل مهندسی _بهداشتی شهرداری نیشابور با اعتبار ۲۵۰ میلیارد ریال با حضور مهدی دونده معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان نیشابور، محمد رستمی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، سید حسن میرفانی شهردار نیشابور، احمد همت ابادی نائب رئیس شورای اسلامی شهر و جمعی از مسئولین آغاز شد.

لندفیل نیشابور نخستین سایت دفن بهداشتی زباله در شرق کشور پس از مشهد
شهردار نیشابور در این مراسم گفت: با اجرای این پروژه معضل سه دهه اخیر شهر نیشابور و میان جلگه حل می شود.
به گزارش روابط عمومی شهرداری نیشابور، مهندس میرفانی در آیین آغاز عملیات پروژه لندفیل بهداشتی خدماتی شهرداری نیشابور افزود: با توجه به سیاست های کلی شورای ششم و عزم شهرستانی در خصوص حفظ محیط زیست بر آن شدیم تا با اجرای این پروژه که در سه فاز عملیاتی اجرا می شود مشکل سه دهه اخیر شهر نیشابور و عشق اباد را حل نماییم.
وی با اشاره به احداث لندفیل بهداشتی خدماتی شهرداری که عملیات عمرانی آن آغاز و ژئوممبران آن خریداری شده است افزود: شعار محوری شهرداری در خصوص اجرای این پروژه «نیشابور پاک» می باشد و این زمین به مساحت ۱۸۵ هکتار در حال واگذاری است و در سه فاز اجرایی می شود.
میرفانی خاطرنشان کرد: اجرای سایت با تاکید بر دفن بهداشتی زباله ها است و پس از مشهد نخستین سایت دفن بهداشتی شرق کشور است و تاکنون ۶۳ میلیارد ریال هزینه شده است.
وی با عنوان اینکه زباله گاه جدید در ۴۲ کیلومتری نیشابور از مرکز شهر واقع شده گفت: با این فاصله، هزینه های حمل زباله افزایش خواهد یافت.
میرفانی همچنین با اشاره به فرهنگ سازی در خصوص تفکیک زباله از مبدا و اجرای طرح اکو در نیشابور اضافه کرد: سرانه تولید زباله در کشور برای هر شهروند روزانه ۷۰۰ گرم است که در نیشابور در حال حاضر ۵۰۰ گرم در روز می باشد.

تفکیک زباله از مبدأ و کاهش تولید پسماند، نیاز به فرهنگ سازی دارد
نماینده مردم نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه گفت: زندگی شهری امروز ناگزیر از تولید پسماند است که به دلیل مخاطراتی که برای سلامت مردم و محیط زیست دارد باید به صورت اصولی و بهداشتی دفن شوند و عدم انجام این مهم خسارات بسیاری برای مردم و وضعیت آب و خاک دارد، لذا مدیریت پسماند از سوی شهرداری‌ها یکی از مهمترین خدماتی است که به مردم ارائه می‌شود.
محمد رستمی افزود: برای بهره‌برداری از پسماندها باید تفکیک زباله از مبدأ فرهنگ‌سازی شود و همچنین الگوی مصرف برای کاهش تولید پسماند نیز مورد توجه قرار گیرد.

تاکید فرماندار بر دفع مکانیزه زباله
نماینده عالی دولت در شهرستان در آیین آغاز عملیات اجرایی فاز نخست پروژه لندفیل بهداشتی خدماتی شهرداری نیشابور اظهار کرد: تولید زباله با توجه به توسعه جامعه شهری و تکنولوژی افزایش یافته و زباله پزشکی، شهری صنعتی، الکتریکی و ‌‌ساختمانی نیاز به دفع دارد بنابراین باید نیشابور به سمت دفع مکانیزه زباله پیش برود.
مهدی دونده با اشاره به لزوم نهادینه کردن فرهنگ‌تفکیک زباله از‌مبدا و انجام اقدامات فرهنگی و‌تبلیغاتی در این راستا از سوی شهرداری افزود: شهرداری باید موضوع تفکیک زباله را بصورت جدی پیگیری کند تا درآمد زایی داشته باشد.
وی در ادامه به نارضایتی های مردم‌منطقه از‌محل قبلی زباله گاه و مشکلات زیست محیطی آن تصریح کرد: امروز اتفاقی می‌افتد که رضایت خاطر مردم را در پی دارد و از لحاظ محیط زیست هم دارای منافع است و‌مکانی پیش بینی شده که کمترین آسیب را داشته باشد.
فرماندار ویژه شهرستان خطاب به مدیران دستگاه های اجرایی بر لزوم توسعه زیر ساخت های زباله گاه به منظور توسعه این پروژه در فازهای بعدی تاکید کرد و از دستگاه های خدمات رسان خواست تا تمهیدات لازم در جهت توسعه زیر ساخت‌های زباله گاه همزمان با اجرای پروژه و توسعه آن در فازهای بعدی را داشته باشند.

ما مردم شهر عشق آباد تا ابد مدیون و سپاسگزارتان هستیم
علی دهنوی عضو‌ شورای اسلامی شهر عشق آباد و شهرستان میان جلگه که به همراه رئیس حراست شهرداری عشق آباد در این مراسم حضور داشت، ضمن سپاس از جانمایی زباله گاه جدید گفت: مردم شهرستان میان جلگه از این اتفاق خرسندند و تا ابد مدیون و سپاسگزارتان هستیم.
وی خاطر نشان کرد: زباله گاه قدیم مشکلاتی برای مردم منطقه ایجاد کرده بود که با این تدبیر و جانمایی، مرتفع خواهد شد و‌مردم میان جلگه قدردانی خود را از این اقدام، اعلام کردند.