نام سینما خیام، سینما ایران و سینما آسیا برای نسل قدیم نیشابور آشنا و خاطره انگیز است.
سینما خیام در اواخر دهه بیست شمسی با ۲سالن تابستانه و زمستانه در نبش میدان خیام در محل بانک صادرات فعلی توسط مهندس هارتونیان و سینما ایران هم توسط یکی دیگر از ارامنه نیشابور به نام نوریک در ضلع شمالی میدان ایران سابق و امام فعلی ساخته شد. سومین و کوچکترین سینمای نیشابور با نام سینما آسیا در اواسط دهه ۱۳۴۰شمسی توسط محمود غازی در محل فعلی پاساژ شهرداری تاسیس شد.
این سینماها در سالهای ۱۳۵۶ تا ۱۳۵۸ در جریان جنبشهای مردمی تعطیل شد و تا ۱۰سال بعد که سینما شهر فیروزه؛ نخستین سینمای ساخته شده پس از انقلاب در نیشابور گشایش یافت این شهر فاقد سینما بود.
با وجود آنکه تصور میرفت با توجه به رونق سه سینمایی که پیش از این در نیشابور فعال بودند تنها سینمای این شهر پس از انقلاب مورد اقبال قرار بگیرد اما بحران مخاطب و مشکلات جانبی چندین بار سینما شهر فیروزه نیشابور را به مرز تعطیلی کشاند تا اینکه پس از شیوع کرونا چراغ تنها سینمای نیشابور خاموش شد.
اما امروز که دیگر امیدی به گشایش دوباره سینما شهر فیروزه نیشابور نیست پردیس سینمایی مجتمع تجاری مهدوی امیدی دوباره در دل سینما دوستان نیشابور دمیده ولی چالشهای دوران پساکرونا همچنان بر سالنهای تئاتر و سینما سایه انداخته است.
راهکارهایی مانند بلیط نیمبها، بستن قرارداد با سازمانها و ارگانها، برگزاری جشنواره و دعوت از چهرههای مطرح برای جلب مخاطب و تماشاگر هرچند بیتاثیر نیست اما راهحل پایداری هم برای جلب مخاطب و آشتی مردم با سینما نبوده است.
امروز سبد فرهنگی خانواده ایرانی به شدت کوچک و حتی میتوان گفت نابود شده و امروز ما با نسلی مواجه هستیم که مسائل اقتصادی و معیشتی آنان را با سینما و فرهنگ سینما رفتن بیگانه کرد و کرونا آخرین رشتههای این ارتباط ضعیف را قطع کرد.
در کنار افزایش چند برابری هزینه بلیط سینما که به اذعان خود سینماگرانموجب ریزش مخاطب میشود سیل ویرانگر شبکههای نمایش خانگی هم بر کسادی بازار سینما افزوده است.
در این دوران برزخ بازار سینما که هنوز مردم با سالنهای نمایش آشتی نکردهاند؛ سرمایهگذاران این بخش نیازمند توجه ویژه مدیران و متولیان فرهنگی نیشابور برای احیای ظرفیتهای سینمایی این شهر هستند.
در دوران پساکرونا شورای شهر و شهرداری نیشابور میتوانند با ایجاد تسهیلات و شرایط مناسب برای جذب سرمایهگذاران بخش فرهنگی از فرصتهایی که پس از یک رکود سه ساله به وجود آمده هوشمندانه برای نیشابور استفاده کنند و در این چارچوب شهرداری نیشابور با تسهیل در صدور آن بخش از مجوزهایی که در حوزه مسئولیتش قرار دارد میتواند نقش موثری در رونق سینمای نیشابور ایفا کرده و موجب دلگرمی سرمایهگذاران و فعالان بخش خصوصی شود.
۳۰ نمای نیشابور؛ سکوت، کما یا انقراض؟!
برچسب ها
نگاهی تحلیلی و زیباییشناسانه به دومین فیلم اکتای براهنی
شیطان شر مطلق نیست
بازگشت خطبهخوان و نوبت پاسخگویی دولت پس از جنگ 12 روزه
خطبههایی برای تطهیر
شیطان شر مطلق نیست
خاتون شرق- پیر پسر دومین تجربه بلند سینمایی اکتای براهنی، فیلمی است که در میانه میدان جنگ روایتها، با قدرت خود را به صدر جدول فروش سینماهای کشور رسانده است.
خطبههایی برای تطهیر
خاتون شرق- در روزگاری که سکوت، فریاد خاموش یک ملت است، تریبون نمازجمعه بار دیگر به صحنه بازگشت کاظم صدیقی تبدیل شد؛ چهرهای که بیش از آنکه صدای نقد باشد، پژواک نادیده گرفتن مطالبات مردمی و حساسیت افکار عمومی است.
اینترنت، خط قرمز جمهوریت
خاتون شرق- در میانه جنگی که سایهاش بر سراسر کشور افتاده بود، نتایج نظرسنجیها پیام روشنی داشت: مهمترین دغدغه نیمی از مردم، نه امنیت غذایی یا گرانی، بلکه نبود اینترنت بود. این دادهها نه تنها هشداردهندهاند، بلکه نشان میدهند که اینترنت دیگر یک کالای لوکس یا ابزاری تفننی نیست، بلکه بخشی از بافت زندگی مردم شده است؛ ضرورتی هموزن آب و برق. با این حال، آیا میتوان به بهانه وفاقی مبهم، حقوق مردم را در برابر نهادی همچون شورایعالی فضای مجازی ـکه ترکیب و فرآیند تصمیمگیریاش روشن و شفاف نیستـ نادیده گرفت؟
ثبت دیدگاه
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.