کارگران جایگاه‌های سی‌ان‌جی در انتظار رای اداره کار
کارگران جایگاه‌های سی‌ان‌جی در انتظار رای اداره کار
خاتون شرق - مالکان خودروهای گازسوز در شرایط فعلی که وضعیت اقتصادی مردم با بحران مواجه است و سهمیه بنزین کفاف نمی‌کند بیشتر ترجیح می‌دهند گاز سی.ان.جی را جایگزین سوخت بنزین کنند اما برای رفع این حاجت باید ساعت‌ها در صف طولانی وقت خود را تلف کنند.

مالکان خودروهای گازسوز در شرایط فعلی که وضعیت اقتصادی مردم با بحران مواجه است و سهمیه بنزین کفاف نمی‌کند بیشتر ترجیح می‌دهند گاز سی.ان.جی را جایگزین سوخت بنزین کنند اما برای رفع این حاجت باید ساعت‌ها در صف طولانی وقت خود را تلف کنند.
نیشابور بزرگ با بیش از نیم‌میلیون نفر جمعیت تنها داری ۱۱جایگاه‌ سی‌ان‌جی (گاز طبیعی فشرده) است، ۶ جایگاه در نیشابور، ۲جایگاه در فیروزه و سه جایگاه در زبرخان، که همین امر مشکلات فراوانی را برای شهروندان به وجود آورده که خود گزارشی جداگانه می‌طلبد اما انگیزه تهیه گزارش حاضر تجمع تعدادی از کارگران جایگاه‌های عرضه سوخت سی‌ان‌جی در مقابل فرمانداری نیشابور در اعتراض به حقوق‌ و بیمه‌های عقب‌افتاده‌شان است.
کارگران جایگاه‌های سی‌ان‌جی به دلیل شرایط کاری خاص و نیاز به نیروی انسانی فعال، در تلاش هستند تا قراردادهای مستقیم با شهرداری‌ها منعقد کنند و انتقادات خود را نسبت به کار با پیمانکاران اعلام می‌کنند. معمولاً این کارگران هنوز به شرایط بازنشستگی نرسیده‌اند و نیازهای خاصی دارند که می‌تواند شامل بیمه و شرایط کار باشد.

همه قول پیگیری دادند اما هیچ اقدامی نشده
یکی از کارگران جایگاه‌های سی‌ان‌جی نیشابور در گفت‌وگو با خاتون‌شرق درباره علت اعتراض‌شان اظهار کرد: متاسفانه به دلیل نبود وحدت و اتحاد در بین این کارگران، پیمانکار شهرداری از پرداخت حقوق و بیمه کارگران سرباز می‌زند.


وی افزود: جایگاه‌های بلوار فضل، ترمینال کفگدک، ارگ‌جنوبی، ۲۲بهمن و جایگاه حاشیه اتوبان درکنار ترمینال متعلق به شهرداری نیشابور است و در حال حاضر سه جایگاه ترمینال کفگدک، ارگ و جایگاه حاشیه اتوبان درکنار ترمینال تعطیل است و به علت ازدحام در جایگاه ۲۲بهمن صف انتظار به گنبدسبز می‌رسد.
وی با بیان اینکه در این چهار جایگاه‌ حدود ۳۶نفر مشغول به کار هستند اظهار کرد: حق بیمه دی‌ماه پارسال واریز نشده و از اردیبهشت ماه امسال هم بیمه‌ نداریم و سه ماه است که حقوق هم نداریم و پیمانکار مدعی است که شهرداری پولی پرداخت نکرده که بتواند حقوق کارگران را بدهد.
وی در ادامه مدعی شد که قرارداد این پیمانکار تمام شده بود اما به علت اینکه شهرداری نتوانسته است پیمانکار دیگری پیدا کند قرارداد را با این پیمانکار تمدید کرده و پیمانکار هم با وجود اینکه مایل به ادامه همکاری نیست به علت نوع قرارداد موظف به ادامه همکاری تا زمان پیدا شدن پیمانکار جدید است. این موضوع با وجود پیگیری‌های خاتون‌شرق به علت دسترسی نداشتن به متن قرارداد هنوز روشن نشده است و امیدواریم شهرداری نیشابور در این خصوص براساس قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و برای آگاهی شهروندان شفاف‌سازی کند.
وی با اشاره به اینکه امیدواریم رسانه به این موضوع توجه کنند تا به مسئولان به این موضوع رسیدگی کنند اظهار کرد: برای رسیدگی به این موضوع به شورای شهر و فرمانداری هم مراجعه کردیم و شهرداری هم در پاسخ نامه فرمانداری قول پیگیری داده است و همه قول پیگیری دادند اما هیچ اقدامی نشده است.
این کارگر سی‌ان‌جی در ادامه مدعی شد: ما تاکنون چیزی به اسم قرارداد امضاء نکرده‌ایم و از طریق شهرداری گزینش و استخدام می‌شویم در فیش حقوقی هم که قبلا به ما می‌دادند عنوان کارگر ساده پیمانی ذکر شده بود اما الان هیچ فیش حقوقی به ما داده نمی‌شود و از میزان حقوق و مزایایمان اطلاع نداریم.

صف طولانی خودروها در جایگاه سی ان جی
درادامه برای بررسی صحت و سقم این اظهارات خبرنگار خاتون‌شرق به صورت میدانی در جایگاه‌های عرضه سوخت سطح شهر حضور پیدا می‌کند.


یکی از شهروندان در گفت‌وگو با خبرنگار خاتون‌شرق اظهار کرد: الان ۴۵دقیقه است که در صف هستم و همان‌طور که می‌بینید هنوز خیلی مانده که نوبتم بشود در حالی که اگر همین الان به سبزوار بروید و به هر جایگاه سی‌ان‌جی که مراجعه کنید درکمتر از یک ربع می‌توانید سوخت‌گیری کنید.
یکی دیگر از شهروندان نیشابور که راننده تاکسی است می‌گوید: وضعیت پمپ‌های گاز در نیشابور هر روز بدتر می‌شود و کسی هم رسیدگی نمی‌کند.

از رئیس اداره کار درخواست کرده‌ام این پرونده را خارج از نوبت رسیدگی کند
حسن میرفانی شهردار نیشابور در گفت‌وگو با خاتون‌شرق می‌گوید: شهرداری کارفرمای پیمانکار و پیمانکار کارفرمای کارگر است و شهرداری ارتباط مستقیم با کارگر ندارد و در قراردادی هم که شهرداری با پیمانکار نوشته قید شده است اگر اختلافی بین پیمانکار و کارگر به وجود بیاید باید از طریق مراجعه به اداره کار این اختلاف مطرح و حل شود و اگر کارگران حکمی مبنی بر محکومیت پیمانکار از اداره کار بگیرند و به شهرداری ارائه کنند و شهرداری هم از محل مطالبات پیمانکار که نزد شهرداری است مطالبات کارگران را پرداخت می‌کند اما هنوز حکمی از طرف اداره کار نیشابور صادر نشده است.
میرفانی خاطرنشان کرد: از رئیس اداره کار درخواست کرده‌ام این پرونده را خارج از نوبت رسیدگی و حکمش را صادر کند تا اگر کارگران مطالباتی دارند سریع‌تر پرداخت شود اما هنوز این حکم به دست ما نرسید است، در این خصوص نامه‌ای هم به فرمانداری نوشته‌ایم.
شهردار نیشابور با اشاره به اینکه بالغ بر ۳۵۰کارگر خدمات شهری زیر نظر پیمانکار شهرداری کار می‌کنند اظهار کرد: سرماه صورت وضعیت این کارگران می‌آید و حقوق‌شان سروقت پرداخت می‌شود اما در این مورد شهرداری ارتباطی با کارگر ندارد.
شهرداری دارای پنج جایگاه سی‌ان‌جی در نیشابور است که از طریق مزایده اجاره می‌دهد و چهار جایگاه در اختیار این پیمانکار است و در قراردادش هم قید شده اگر حکمی از مراجع قانونی به دست شهرداری برسد از محل مطالبات پیمانکار به کارگران پرداخت خواهد شد و قرارداد این پیمانکار هم در حال اتمام است و ما عملا نمی‌توانیم کاری انجام بدهیم و باید منتظر صدور حکم اداره کار باشیم.

سه ماه در صف انتظار رسیدگی اداره کار
محمد عمارلو دبیر اجرائیرخانه کارگر نیشابور در این خصوص به خاتون‌شرق گفت: این موضوع را به کمیسیون کار وکارگری شهرستان نیشابور گزارش کردیم و قرار است شهردار نیشابور به کمیسیون دعوت شود.


وی با اشاره به اینکه شهرداری نیشابور باید در این خصوص قاطع‌تر عمل کند افزود: قبلا تعداد ۲هیات تشخیص در اداره کار نیشابور حضور داشت که در حال حاضر به خاطر کمبود نیرو فقط یک هیات تشخیص فعالیت دارد و زمان رسیدگی به پرونده‌ها طولانی شده به طوری که برخی پرونده‌ها سه ماه در نوبت رسیدگی مانده‌اند.

حقوق و مزایای کارگران جایگاه‌های سی‌ان‌جی
لازم به ذکر است حقوق و مزایای کارگران جایگاه‌های سی‌ان‌جی در ایران تحت‌ تأثیر چندین عامل قرار دارد، از جمله قوانین کار، شرایط کاری، و سیاست‌های شرکت‌ها به طور کلی، به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:
حقوق پایه: کارگران باید حداقل حقوق مصوب شورای اسلامی کار را دریافت کنند. این حقوق به طور سالانه تعیین می‌شود و ممکن است با توجه به تجربه و جایگاه کارگر متغیر باشد.
ساعات کار: ساعات کاری معمولاً طبق قانون کار مشخص می‌شود و کارگران حق دارند از ساعات اضافه‌کاری و مزایای مربوط به آن برخوردار شوند.
مزایای اضافی: برخی شرکت‌ها به کارگران خود مزایای اضافی مانند بیمه تکمیلی، بن کارت، و وام‌های بدون بهره ارائه می‌دهند.
بیمه اجتماعی: تمامی کارگران تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند که شامل بیمه بازنشستگی، بیمه درمان، و بیمه بیکاری می‌شود.
مرخصی‌ها: کارگران حق دریافت مرخصی‌های سالانه، مرخصی استحقاقی و مرخصی استعلاجی را دارند.
آموزش و ارتقاء: برخی از شرکت‌ها برنامه‌های آموزشی و دوره‌های ارتقاء شغلی برای کارگران خود فراهم می‌کنند.
شرایط خاص هر جایگاه و شرکتی می‌تواند متفاوت باشد، بنابراین کارگران باید در مورد حقوق و مزایای خاص خود با کارفرما یا نماینده کارگری مشورت کنند.

این مورد را بدون نوبت رسیدگی می‌کنیم
دانیال قربانی رئیس اداره کار و تعاون شهرستان نیشابور در مصاحبه با خاتون‌شرق گفت: در این خصوص شکایتی شده و ما هم رسیدگی می‌کنیم و البته هیات حل اختلاف هم زمان‌بر است ضمن اینکه این مورد را بدون نوبت رسیدگی می‌کنیم.
وی افزود: میزان معوقات این کارگران حدود یک ماه و نیم است و پیمانکارهم مدعی است که برایش به صرفه نیست و هزینه‌ها بالاست و بابت مبلغی هم از شهرداری شکایت کرده است.
قربانی در پاسخ به سوال خاتون‌شرق درباره علت این شکایت می‌گوید: اطلاعات زیادی در این مورد نمی‌توانم بدهم البته این اطلاعات محرمانه نیست اما به این موضوع رسیدگی و تا یک ماه دیگر رای صادر و تعیین تکلیف می‌شود.