رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور: دسته‌بندی و باندبازی نه تنها در بهداشت‌و‌درمان بلکه در سطح شهر هم مشکل ایجاد کرده / بیمارستان سوم در نیمه دوم امسال به بهره‌برداری می‌رسد
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور: دسته‌بندی و باندبازی نه تنها در بهداشت‌و‌درمان بلکه در سطح شهر هم مشکل ایجاد کرده / بیمارستان سوم در نیمه دوم امسال به بهره‌برداری می‌رسد
خاتون شرق - نخستین نشست خبری هیئت رئیسه جدید دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور با حضور خبرنگاران رسانه‌ها در سالن جلسات بیمارستان 22بهمن برگزار شد.

نخستین نشست خبری هیئت رئیسه جدید دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور با حضور خبرنگاران رسانه‌ها در سالن جلسات بیمارستان ۲۲بهمن برگزار شد.
در این برنامه دکتر محمدرضا مجدی رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور با اشاره به ۲سیاستی که از ابتدای حضورش در این دانشگاه در دستور کار قرار داده مبنی بر تلاش برای کاهش تنش‌ها و جهش در جهت رشد و توسعه دانشگاه با جلب همکاری و همراهی گفت: این دوره که به نیشابور آمدم نسبت به دوره قبل متوجه شدم دسته‌بندی‌ها و باندبازی نه تنها در بهداشت‌درمان بلکه در سطح شهر هم مشکل‌ساز شده و تلاش کردم این چالش‌ها را کاهش بدهم.
وی اظهار کرد: نیشابور با پیشینه فرهنگی، تاریخی و جغرافیایی شایسته شرایط بهتری در حوزه سلامت است و تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا این شهر را به جایگاهی که مسحق آن است برسانیم.
دکتر محمد شورورزی رئیس مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی حکیم در پاسخ به سوال خبرنگار خاتون‌شرق درباره وضعیت نوزادی که مدتی قبل در حین تولد در اتاق زایمان دچار سانحه شده و دستش شکسته بود گفت: با بررسی‌های انجام شده از نظر ما قصور پزشکی صورت گرفته است و به خانواده نوزاد حادثه دیده هم گفتیم پیگیر باشد و مراحل شکایت را از طریق نظام پزشکی یا مراجع قضائی دنبال کنند.
وی افزود: برای درمان نوزاد نیز هماهنگی‌های لازم انجام شد و نوزاد به مشهد اعزام شد و کل هزینه‌های درمان توسط بیمارستان پرداخت می‌شود.

 

دکتر محمدرضا مجدی رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور درباره استخدام اقوام و آشنایان برخی از مسئولان دانشگاه گفت: از زمانی که من آمده‌ام نیروی جدیدی به کارگیری نشده است و قانون هم ما را منع کرده تا زمانی که اعتبارش تأمین نشده نیروی جدید به کارگیری نشود و اگر موردی است حتما به من گزارش بدهید.
وی درخصوص وضعیت اورژانس اظهار کرد: در دوره‌های مختلف با مشکلاتی مواجه هستیم و تعدادی از آمبولانس‌ها فرسوده است و هزینه‌های تعمیراتشان هم زیاد است اما اگر در جایی کوتاهی شده به ما گزارش کنید و سری جدید آمبولانس‌ها سهمیه‌بندی شده و سهم نیشابور ۶آمبولانس است که هنوز به دست ما نرسیده است.
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابورموضوع اخراج یا تعلیق برخی از پرسنل را به خاطر نوع پوشش منتفی دانست و گفت: اگر دراین زمینه موردی بوده حتما به من اطلاع بدهید.
وی درزمینه کمبود پرستار در بیمارستان‌های نیشابور گفت: در حال حاضر ۲۸۰پست بلاتصدی برای پرستاران داریم و اخیرا تعدادی پرستار هم استخدام شده‌اند و به زودی یک استخدامی دیگر هم خواهیم داشت که مقداری از کمبود نیروی انسانی را جبران خواهد کرد و با اجرای قانون ارتقای بهره‌وری نیاز ما به پرستار بیشتر خواهد شد.
پارسال ۱۳۶نفر از طریق آزمون استخدام شدند و از این تعداد ۶۸نفر سهمیه بیمارستان سوم، ۳۴نفر بیمارستان حکیم و ۳۴نفر بیمارستان ۲۲بهمن بود و در آزمون آینده هم ۷۴نفر استخدام خواهند شد.
وی افزود: در جریان آزمون استخدامی قبلی تعدادی از شرکت‌کنندگان از شهرستان‌های میان‌جلگه و فیروزه و زبرخان بودند و به آنها امتیاز بومی تعلق نگرفت که در این رابطه نامه نوشتیم و اعتراض کردیم اما امکان بازگرداندن نتایج وجود ندارد.
دکتر هادی حسین زاده معاون توسعه و مدیریت منابع و برنامه ریزی در این نشست گفت: درآمد بیمارستان‌های نیشابور ۱۶۰میلیارد تومان بوده است که به طور کامل صرف هزینه‌های خودشان شده و با این وجود هنوز هرکدام از بیمارستان‌ها ۲۰میلیارد بدهی دارند و این شایعه که صرف تفریح کارکنان می‌شود صحت ندارد.
وی افزود: بیمارستان‌ها ماهی ۶۰میلیارد تومان هزینه دارد اما ۴۰میلیارد تومان درآمد دارد و متاسفانه دخل و خرج بیمارستان‌ها با هم نمی‌خواند. دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور ماهانه ۸۱میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کند اما بودجه ما از محل وزارتخانه ماهی ۶۲میلیارد تومان است البته این مشکل کل کشور است و حدود ۳۰درصد از نیروهای بیمارستان‌های ما نیروی طرحی هستند.
دکتر محمدرضا مجدی رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور اظهار کرد: بودجه امسال دانشگاه نسبت به پارسال ۳۰درصد افزایش یافته است و پارسال هم بودجه عمومی و اختصاصی ۱۰۰درصد اختصاص یافته است.

مکرر برای تکمیل بیمارستان سوم نیشابور پیگیری انجام شد و انتظار داشتیم بیمارستان سوم را به هفته دولت امسال برسانیم اما پس از شهادت دکتر رئیسی روند تخصیص اعتبار کند شد و در تلاش هستیم با کمک و همراهی نمایندگان نیشابور بزرگ و معاونت استانداری خراسان رضوی و فرمانداری نیشابور و با اخذ اعتبار ۱۰۵ میلیارد تومان از محل وزارت نفت در نیمه دوم سال این پروژه را به بهره برداری برسانیم.
وی افزود: طی این مدت رشد و توسعه در همه جوانب مانند آموزش‌وپرورش، پژوهش، غذاودارو، بهداشت‌ودرمان و زیرساخت‌ها مدنظر بوده است و در حوزه آموزش معتقدیم سه رشته دندانپزشکی، داروسازی و تخصص طب سنتی باید در نیشابور داشته باشم و با راه‌اندازی این رشته‌ها سه دانشکده دیگر به نیشابور اضافه می‌شود و اگر در جایی در شرق کشور بخواهد دانشکده داروسازی راه‌اندازی شود حق نیشابور است زیرا در نیشابور یک شرکت داروسازی داریم که بیش از ۱۵۰قلم دارو تولید می‌کند.
وی اظهار کرد: یکی دیگر از طرح‌های در درست اجرا تکمیل ساختمان هفت طبقه با ۶هزار ۳۰۰متر زیربنا در مجاورت اورژانس بیمارستان ۲۲بهمن است و با آغاز بهره‌برداری از آن که معادل یک بیمارستان ۶۴تخت‌خوابی است وضعیت خدمت‌رسانی در بیمارستان ۲۲بهمن بهبود می‌یابد.
وی خاطرنشان شد: بیمارستان خیرساز فیاض در فیروزه که نیمه‌تمام مانده نیازمند ۲۰۰میلیارد تومان اعتبار است و به همراه فرماندار فیروزه به مشهد رفتیم و با برداران فیاض جلسه‌ای داشتیم و راضی نبودند که به دانشگاه واگذار کنند و قرار شد خودشان تکمیل کنند اما برای کلینیک آن تفاهم‌نامه‌ای نوشته شد تا به دانشگاه واگذار شود البته یکسری نقائص جزئی دارد و بیمارستان زبرخان هم‌جزو ‌مصوبات است که مبلغی جزئی در گذشته برای آن در نظر گرفته شده بود که صرف دیوارکشی شده و امسال ۱۴میلیارد برای آن در نظر گرفته شده اما هنوز چیزی به دست ما نرسیده است.
وی در ادامه از موافقت صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت و درمان برای احداث اردوگاه کشوری دانشجوئی در نیشابور خبر داد و گفت: قرار شده زمینی به این منظور در اختیارشان بگذاریم و دانشجویان رشته‌های پزشکی از سراسر کشور به اینجا خواهند آمد و تفاهم‌نامه آن هم نوشته شده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در نیمه دوم امسال سه پروژه دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور افتتاح خواهد شد که شامل بیمارستان ۲۰۴ تختخوابی شهید رئیسی، سلف سرویس و آشپزخانه دانشجویی در محل پردیس این دانشگاه و ساختمان اداری معاونت غذاودارو است.
وی با اشاره به مطالبات پرستاران گفت: قبل از این تحرکاتی که توسط گروه پرستاری در سطح کشور شکل گرفت جلساتی با پرستاران در همین جا داشتیم و درخواست‌هایشان را مطرح کردند در زمینه مطالبات پرستاران برخی درخواست‌ها در سطح دانشگاه و برخی در سطح وزارتخانه باید پیگیری شود که طی نامه‌ای به وزیر منعکس شد البته برخی از این مطالبات را هم پرداخت کرده‌ایم.


دکتر مجدی گفت: برای احداث‌خوابگاه دانشجویان متاهل ۱۲میلیارد در نظر گرفته شده و برای این منظور ساختمانی را هم قرار است که خریداری کنیم و خوابگاه دانشجویی پسران هم در پردیس دانشگاه در حال احداث است.
وی با اشاره به اینکه موافقت قطعی دانشکده پزشکی، پرستاری و مامایی گرفته شد اظهار کرد: امسال با اضافه شدن ۲۰۰نفر به تعداد دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور تعداد دانشجویان به بیش از یک‌هزار نفر خواهد رسید و با ارائه دروس بالینی برای دانشجویان پزشکی در تلاشیم بیمارستان ها را به سمت آموزشی شدن پیش ببریم.
وی افزود: در حوزه بهداشت نیز در ۶ ماه اخیر اجرای واکسن پنوموکوک برای اولین بار همزمان در کل کشور در نیشابور اجرا شد و کسب رتبه عالی در حوزه جوانی جمعیت و رتبه نخست در بهداشت محیط از موفقیت های حوزه بهداشت دانشگاه است همچنین در اربعین امسال موکب سلامت برای اولین بار با کمک موکب سلسله الذهب خدمات بهداشتی و‌ درمانی را برای زائران ارائه دادند.
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور گفت: بخش های بازسازی بخش قلب، بخش داخلی دو و آزمایشگاه بیمارستان ۲۲ بهمن با اعتبار ۵ میلیارد تومان با کمک مجمع خیرین سلامت را در دست اقدام داریم و تجهیزات آزمایشگاهی و همچنین ۲ دستگاه همودیالیز و ام آر آی و سی تی آنژیو در ۶ ماه اخیر راه اندازی شده است.
بخش دیگری از سخنان تأمل برانگیز رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور مربوط به قرار داشتن پردیس این دانشگاه در مسیل سیل است، او گفت: حدود ۱۰هکتار از ۳۰هکتار زمین پردیس این دانشگاه در مسیل سیل است و امکان اجرای طرح‌های عمرانی در آن وجود ندارد و با قرار شده ۱۰۰هکتار به مساحت این پردیس اضافه شود.
وی گفت: مجله علمی دانشگاه در حال از دست دادن اعتبارش بود که ۲ شماره‌ آن منتشر شد و مراکز تحقیقاتی هم غیرفعال شده بود که با پیگیری‌های انجام شده دوباره فعال شد و تفاهم‌نامه‌هایی هم با دانشگاه آزاد و پارک علم‌وفناوری منعقد شده است.

وی افزود: تعداد ماموریت‌های پایگاه‌های اورژانس نیشابور طی ۶ماه نخست امسال ۳۵درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.
دکتر مجدی در زمینه برخورد با معضل زیرمیزی برخی از پزشکان گفت: برخورد با این مسئله از اولویت‌های ما است اما باید دقت کنیم تا همشهریان مجبور نشوند به خاطر کمبود پزشک متخصص به مشهد بروند و علاوه بر دوری راه هزینه زیرمیزی بیشتری هم بپردازند و در این زمینه هم برای برای ۲نفر از پزشکان نیشابور به خاطر دریافت زیرمیزی احکام سخت صادر شده و تعداد دیگری هم جریمه شده‌اند.