نام سینما خیام، سینما ایران و سینما آسیا برای نسل قدیم نیشابور آشنا و خاطره انگیز است.
سینما خیام در اواخر دهه بیست شمسی با ۲سالن تابستانه و زمستانه در نبش میدان خیام در محل بانک صادرات فعلی توسط مهندس هارتونیان و سینما ایران هم توسط یکی دیگر از ارامنه نیشابور به نام نوریک در ضلع شمالی میدان ایران سابق و امام فعلی ساخته شد. سومین و کوچکترین سینمای نیشابور با نام سینما آسیا در اواسط دهه ۱۳۴۰شمسی توسط محمود غازی در محل فعلی پاساژ شهرداری تاسیس شد.
این سینماها در سالهای ۱۳۵۶ تا ۱۳۵۸ در جریان جنبشهای مردمی تعطیل شد و تا ۱۰سال بعد که سینما شهر فیروزه؛ نخستین سینمای ساخته شده پس از انقلاب در نیشابور گشایش یافت این شهر فاقد سینما بود.
با وجود آنکه تصور میرفت با توجه به رونق سه سینمایی که پیش از این در نیشابور فعال بودند تنها سینمای این شهر پس از انقلاب مورد اقبال قرار بگیرد اما بحران مخاطب و مشکلات جانبی چندین بار سینما شهر فیروزه نیشابور را به مرز تعطیلی کشاند تا اینکه پس از شیوع کرونا چراغ تنها سینمای نیشابور خاموش شد.
اما امروز که دیگر امیدی به گشایش دوباره سینما شهر فیروزه نیشابور نیست پردیس سینمایی مجتمع تجاری مهدوی امیدی دوباره در دل سینما دوستان نیشابور دمیده ولی چالشهای دوران پساکرونا همچنان بر سالنهای تئاتر و سینما سایه انداخته است.
راهکارهایی مانند بلیط نیمبها، بستن قرارداد با سازمانها و ارگانها، برگزاری جشنواره و دعوت از چهرههای مطرح برای جلب مخاطب و تماشاگر هرچند بیتاثیر نیست اما راهحل پایداری هم برای جلب مخاطب و آشتی مردم با سینما نبوده است.
امروز سبد فرهنگی خانواده ایرانی به شدت کوچک و حتی میتوان گفت نابود شده و امروز ما با نسلی مواجه هستیم که مسائل اقتصادی و معیشتی آنان را با سینما و فرهنگ سینما رفتن بیگانه کرد و کرونا آخرین رشتههای این ارتباط ضعیف را قطع کرد.
در کنار افزایش چند برابری هزینه بلیط سینما که به اذعان خود سینماگرانموجب ریزش مخاطب میشود سیل ویرانگر شبکههای نمایش خانگی هم بر کسادی بازار سینما افزوده است.
در این دوران برزخ بازار سینما که هنوز مردم با سالنهای نمایش آشتی نکردهاند؛ سرمایهگذاران این بخش نیازمند توجه ویژه مدیران و متولیان فرهنگی نیشابور برای احیای ظرفیتهای سینمایی این شهر هستند.
در دوران پساکرونا شورای شهر و شهرداری نیشابور میتوانند با ایجاد تسهیلات و شرایط مناسب برای جذب سرمایهگذاران بخش فرهنگی از فرصتهایی که پس از یک رکود سه ساله به وجود آمده هوشمندانه برای نیشابور استفاده کنند و در این چارچوب شهرداری نیشابور با تسهیل در صدور آن بخش از مجوزهایی که در حوزه مسئولیتش قرار دارد میتواند نقش موثری در رونق سینمای نیشابور ایفا کرده و موجب دلگرمی سرمایهگذاران و فعالان بخش خصوصی شود.
۳۰ نمای نیشابور؛ سکوت، کما یا انقراض؟!
برچسب ها
غربالگری تیروئید از ۴۴۱ نوزاد نیشابوری در برابر ناتوانی ذهنی پیشگیری کرد
نجات مغزهای کوچک
حذف معافیت بیمهای رسانهها؛ ضربهای خاموش بر پیکر نیمهجان اطلاعرسانی
بیکار شدن خبرنگاران و سکوت معنادار وزیر کار و نمایندگان مجلس
سفر حج یا میدان مین؟
خاتون شرق- دستگیری حجتالاسلام غلامرضا قاسمیان در عربستان، اگرچه ظاهراً یک اتفاق فردی در بستر مناسک حج بود، اما بهسرعت به بحرانی رسانهای و دیپلماتیک تبدیل شد؛ بحرانی که نه محصول خصومت تازهای از سوی سعودیهاست و نه بیپایه در قوانین کشور میزبان. آنچه این ماجرا را به مسئلهای فراتر از یک بازداشت ساده بدل میکند، نحوه ورود بیملاحظه برخی چهرهها به عرصههای حساس سیاست خارجی، بدون توجه به عواقب گفتارشان برای ۸۵ میلیون ایرانی است.
نجات مغزهای کوچک
خاتون شرق- اگر طرح غربالگری کمکاری تیروئید نوزادان در نیشابور اجرا نمیشد، امروز صدها کودک ممکن بود با ناتوانی ذهنی، کمشنوایی یا سایر عوارض جبرانناپذیر این بیماری زندگی کنند.
بیکار شدن خبرنگاران و سکوت معنادار وزیر کار و نمایندگان مجلس
خاتون شرق- در روزگاری که خبرنگاران و فعالان رسانهای با کمترین امکانات، وظایف خطیر اطلاعرسانی، شفافسازی و نقد قدرت را بر دوش دارند، تصمیمهای ناعادلانه و غافلگیرکننده برخی نهادها، بهجای حمایت، سد راه کار آنها شده است. تازهترین نمونه، بخشنامه سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر حذف معافیت سهم کارفرما در بیمه کارکنان رسانههاست؛ تصمیمی که نهتنها پشتوانه کارشناسی و گفتوگو با بدنه رسانهای ندارد، بلکه آشکارا در تضاد با شرایط بحرانی امروز رسانههاست.
ثبت دیدگاه
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.