نیشابور نخستین مجوز دفتر شهرستانی انجمن مفاخر فرهنگی کشور را دریافت کرد
نیشابور نخستین مجوز دفتر شهرستانی انجمن مفاخر فرهنگی کشور را دریافت کرد
خاتون شرق - دفتر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیشابور با حضور مشاور وزیر ارشاد و رئیس انجمن مفاخر کشور و جمعی از مسئولین استانی و شهرستان نیشابور در مکان شهرداری قدیم نیشابور افتتاح شد.

سعید صفارائی – دفتر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیشابور با حضور مشاور وزیر ارشاد و رئیس انجمن مفاخر کشور و جمعی از مسئولین استانی و شهرستان نیشابور در مکان شهرداری قدیم نیشابور افتتاح شد.
مشاور وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی و رئیس انجمن آثار ومفاخر فرهنگی کشور در مراسم افتتاح این دفتر گفت: ما نیشابور را به عنوان یک شهر معمولی نمی بینیم.
دکتر محمود شالویی افزود: نگاه دولت به مفاخر متفاوت است، این انجمن با عنایت به حمایت های  هیات دولت و وزیر  فرهنگ و ارشاد اسلامی یک تحول انجام داده است.
وی خاطر نشان کرد: این نخستین باری است که یک شهر  پس از مراکز استان دارای دفتر می شود و  نیشابور بعنوان نخستین شهر غیرمرکز استان در کشور دارای دفتر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی  مجوز هیات مدیره  را گرفته است که پس از ۱۰۱ سال از راه اندازی این انجمن تنها شهر نیشابور است که دارای دفتر انجمن می شود.
وی در پاسخ به این سوال که بازگشایی این دفاتر در شهرهایی مانند نیشابور چه تاثیری بر فرهنگ شهر، استان و کشور میتواند داشته باشد گفت: نیشابور خود شهر فرهنگی با پیشینه بسیار شناخته شده است و دفتر انجمن برای برنامه ریزی جهت اجرای برنامه ها به منظور شناسایی و شناساندن هرچه بیشتر و بهتر آن در فضای ملی و بین المللی و جهانی موثر است و از طرف دیگر مرکزی برای تشکیل یک بانک اطلاعاتی برای شناسایی مفاخر امروزین ما هم به شمار میرود تا در کنار مفاخر گذشته ما مفاخر امروزین ما هم به جامعه معرفی بشوند و نسل جوان و نوجوان ما با هویت و اصالت فرهنگی خود بیشتر آشنا شده و از این مسیر بتوانیم دانش و اندیشه گذشتگان را با استفاده از ظرفیت ها و ابزار های هنری فرهنگی به نسل امروزی منتقل کنیم.
وی درخصوص میزان بودجه و اعتبار این مراکز گفت: این مراکز مورد حمایت قطعی انجمن آثار و مفخر فرهنگی است و انجمن آثار ومفاخر فرهنگی در کشور ما یک قرن قدمت دارد و امروز صد و یکمین سال تاسیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران است که به صورت هیئت امنایی اداره می شود و رئیس هیئت امنای آن اقای رئیس جمهور است و انشاالله که با استفاده از همه ظرفیت های موجود بتوانیم از نخستین شعبه این انجمن در شهرستان هم حمایت لازم را داشته باشیم و این اولین شعبه در شهرستان است و در همه مراکز استان ها انجمن های آثار و مفاخر فرهنگی به ریاست استاندار تشکیل می شود.
وی افزود: نیشابور نخستین شهری است که در آن دفتر انجمن با موافقت هیئت مدیره افتتاح شده واعضای هیات امنای آن شامل فرماندار، نماینده های شهرستان، شهردار، امام جمعه و سه نفر از فرزانگان و فرهیختگان شهرستان است.